Kafadan Bacaklılar Düşünülenden Daha mı Eski?

Mürekkep balığı. Fotoğraf: Francis Nie/Unsplash

Dünya tarihindeki belki de en eski kafadan bacaklılar, Kanada’daki Newfoundland Adası’nın Avalon Yarımadası’ndan çıkmış olabilir. 522 milyon yıllık olan ve günümüzde yaşayan en yakın akrabaları arasında mürekkep balıklarının, ahtapotların ve notilusların yer aldığı bu fosiller, yüksek oranda evrimleşmiş bu omurgasız canlıların bilinen ilk halleri olabilir. Bu durumda söz konusu bulgu, kafadan bacaklıların daha önce varsayılandan yaklaşık 30 milyon yıl önce evrimleştiğini gösterir.

Heidelberg Üniversitesi Dünya Bilimleri Enstitüsü’nde çalışan Dr. Anne Hildenbrand, “Eğer bunlar gerçekten kafadan bacaklılar ise, kafadan bacaklıların kökenini erken Kambriyen dönemine çekmemiz gerekecek” diyor. “Bu durum ise kafadan bacaklıların, Kambriyen patlaması sırasında gerçekleşen çok hücreli canlı evriminin en başında ortaya çıktıkları anlamına gelir.”

Avalon Yarımadası’nın doğusunda bulunan fosillerin kireçli kabukları, tekil odalara ayrılan uzunca bir koni şeklini taşıyor. Bu odalar ise siphuncle (sayfankıl) adı verilen bir tüple bağlanmış. Dolayısıyla bu kafadan bacaklılar, suda etkin biçimde yukarı aşağı haket edebilen ve böylelikle açık denizleri doğal yaşam alanları haline getiren ilk canlılar olmuş. Fosiller sarmal şekilli natulusun uzak akrabaları olsa da, şekilleri bu sınıfın ilk buluntularından ve halen yaşayan temsilcilerinden belirgin biçimde farklılık gösteriyor.

Heidelberg Üniversitesi. Ç: O.