Penguen Hemoglobinleri, Dalışta Gereken Oksijen İhtiyacını Karşılamak Üzere Evrimleşmiş

Fotoğraf: Robert Katzki/Unsplash

Buna penguenlerin evrim yürüyüşü desek yanlış olmaz.

Bu sevimli ve smokinli kuşlar, 50 milyon yıldan uzun süre önce su kenarında paytak paytak yürüyüp deniz besini peşinde dalış yaparak, uçan akrabalarını kıyıda bırakmış.

Perdeli ayakları, yüzgeç benzeri kanatları ve benzersiz tüyleri, penguenlerin su altı yolculuklarına uyum sağlamasına yardımcı olmuş. Fakat Lincoln – Nebraska Üniversitesi’nde yapılan yeni araştırma, dalış evriminin penguenlerin kanında da gerçekleştiğini gösteriyor. Kanın oksijeni en uygun şekilde yakalayarak salmasını sağlayan bu evrim, penguenlerin nefeslerini tutarken onu boşa harcamamasına yarıyor.

Karada gezegen kuşların akrabası olan penguenlerin kanı, daha fazla hemoglobin içeriyor. Hemoglobin proteini, oksijeni akciğerlerden alarak kan dolaşımına naklediyor ve çeşitli dokulara bırakıyor. Bu hemoglobin bolluğu, örneğin imparator pengueninin su altında sergilediği yetenekleri kısmen açıklayabilir. Diğer bütün kuşlardan daha derine dalan imparator pengueninin kril, balık ya da kalamar avladığı sırada nefesini 30 dakikadan uzun tuttuğu belgelenmiş.

Scott Schrage/Lincoln – Nebraska Üniversitesi. Ç: O.