Kanser Hastalarının Sık Fıstık Tüketmesi, Kanserin Yayılma Tehlikesini Artırabilir

Fotoğraf: Vladislav Nikonov/Unsplash

Liverpool Üniversitesi’nde çalışan araştırmacıların yürüttüğü yeni bir çalışmada, kanser hastalarının sıklıkla yer fıstığı tüketmesinin kanserin yayılma tehlikesini artırabileceğini gösteren önceki çalışmalara eşlik eden yeni unsurlar tanımlanıyor.

Carcinogenesis bülteninde yayımlanan çalışma, Fıstık agglutininin (PNA; yer fıstığı yendikten sonra hızla kan dolaşımına giren ve karbonhidrata bağlanan bir protein), damar duvarındaki (endotelyal) hücrelerle etkileşime geçerek sitokin adı verilen moleküller ürettiğini gösteriyor.

IL-6 ve MCP-1 isimli bu sitokinlerin, kanser metastazını desteklediği çok iyi biliniyor. Artan sitokin üretimi, diğer endotelyal hücrelerde hücre yüzeyine yapışan moleküllerin daha fazla oluşmasına neden oluyor ve bunları dolaşımdaki tümör hücrelerine karşı daha cazip hale getirerek, metastazı destekleyebiliyor.

Makalenin eş yazarı Profesör Lu-Gang Yu ve meslektaşları, daha önce yaptıkları bir çalışmada dolaşımdaki PNA’nın (çoğunlukla prekanseröz hücrelerde ve kanser hücrelerde ortaya çıkan) özel bir şeker zincirine bağlanıp, kan dolaşımındaki tümör hücrelerinin yüzeyinde görülen daha büyük bir proteinle etkileşime geçtiğini aktarmışlar.

Bu etkileşim, daha büyük olan proteindeki değişimleri tetikliyor ve kanser hücresinin yüzeyinde gizlenen yapışma moleküllerinin ortaya çıkarak kanser hücrelerinin daha yapışkan olmasını ve kendilerini damarlara daha kolay bağlamalarını sağlıyor. Bunun yanısıra kanser hücrelerine, vücut dolaşımındaki kanser hücrelerinin hayatta kalma süresini uzatan ufak öbekler oluşturma imkanı tanıyor. Pek çok epitelyal kanser, diğer organlara kan dolaşımından yolculuk ederek yayılıyor.

Kaynak: Liverpool Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.