Kanseri 10 Saniyede Tespit Eden ‘Kalem’.

Teksas Üniversitesi

Texas Üniversitesi bilim insanlarına göre, taşınabilir bir cihaz 10 saniye içinde kanserli dokuyu tanımlayabiliyor.

Tümörün daha hızlı, daha güvenli ve daha kesin bir şekilde çıkarıldığı ameliyatlar geliyor.

Umarız, kanserden dolayı herhangi birini geride bırakmanın acısı tarihe karışır.

Science Translational Medicine’de yayınlanan araştırma, teknolojinin % 96 oranında başarılı olduğunu söylüyor.

MasSpec Kalemi, kanser hücrelerinin benzersiz metabolizmasından yararlanıyor.

Onların agresif büyüyor ve yayılıyor olmaları, iç kimyalarının sağlıklı dokudan oldukça farklı olduğu anlamına gelir.

Nasıl çalışıyor

Kalem, kanser kuşkusu olan bölgeye küçük bir damla su bırakır.

Canlı hücrelerdeki kimyasallar, damlacık içine girerler ve analiz için kalem bunu tekrar emer.

Kalem, bir kütle spektrometresine (her saniye binlerce kimyasalın kütlesini ölçebilen bir kit parçası) takılır.

Doktorlara, dokunun kanserli olup olmadığını bildiren bir kimyasal parmak izi üretir.

Cerrahlar için zorluk kanser ve normal doku arasındaki sınırı bulmaktır.

Bazı tümörlerde bu açıktır, ancak diğerlerinde sağlıklı ve hastalıklı doku arasındaki sınır bulanık olabilir.

Kalemin, doktorlara kanserden geriye hiç bir şey bırakmamaları konusunda yardımcı olması bekleniyor.

Çok az doku çıkarılırsa, kalan kanserli hücreler başka bir tümöre dönüşecektir. Çok fazla şey alırsanız da, özellikle beyin gibi organlarda hasara neden olabilirsiniz.

Austin Üniversitesi’nde kimya asistanı olan Livia Eberlin, “teknoloji ile ilgili heyecan verici olan şey, klinik bir gereksinimi ne kadar iyi karşıladığıdır,” diyor.

“Alet zarif, basit ve kısa sürede cerrahların elinde olabilecek nitelikte.”

Testler

Teknoloji, çalışmanın bir parçası olarak 253 denek üzerinde test edildi. Gelecek yıl, yapılacak operasyonlarda denenmeden önce, cihazı hassaslaştırmaya yönelik de testler yapılması planlanıyor.

Kalem, halihazırda 1,5 mm’lik bir doku parçasını analiz ediyor, ancak araştırmacılar daha da hassas kalemler geliştirdi, bunlar sadece 0.6 mm’lik bir doku parçasına bakabiliyor.

Kalem kendisi ucuz olsa da, kütle spektrometresi pahalı ve hantal.

Dr. Eberlin, “önümüzdeki engel, kesinlikle kütle spektrometresi”, diyor.

“Odamızda, bu uygulamaya uyarlanmış, daha küçük, daha ucuz ve tekerlekli bir kütle spektrometresi var.”

Baylor College of Medicine’deki araştırmacılardan biri ve endokrin cerrahisi bölümünde müdür olan Dr. James Suliburk, “hastaya daha keskin, daha hızlı ve daha güvenli bir ameliyat sunabileceğimizden dolayı bu yapmayı gerçekten istediğimiz bir şey,” diyor.

“Bu teknoloji üçünü de yapıyor.”

MasSpec Pen, ameliyatın keskinliğini arttırmaya yönelik en yeni girişimdir.

Imperial College London’dan bir ekip kanseri yok edip etmediğini belirlemek için kestiği dokuyu “koklayan” bir bıçak geliştirdi.

Ve Harvard’dan bir ekip, beyin kanserinin ne kadarının çıkarılması gerektiğini analiz etmek için lazerler kullanıyor.

Cancer Research UK’dan, Dr Aine McCarthy, “ilginç araştırma, doktorların tümörün kanser olup olmadığına karar verme hızını arttırma ve özelliklerini öğrenme potansiyeline sahiptir,” diyor.

“Cerrahi sırasında bu tür bilgileri hızlı bir şekilde elde etmek, doktorların hastalar için en iyi tedavi seçeneklerini daha erken kararlaştırmasına yardım edebilir.”

BBC News