Kehribara Gömülü Antik ‘Cehennem Karıncası’, Avını 99 Milyon Yıldır Hırpalıyor

Barden vd., Current Biology, 2020

“Cehennem karıncası” olarak da bilinen ve uzun süre önce yok olan bir böcek soyu, 99 milyon yıllık kehribarın içerisinde donmuş halde keşfedilmiş. Karınca, tırpana benzeyen çenesiyle ise halen avını tutuyor.

Bilim insanlarına göre bu azılı yırtıcı, Ceratomyrmex ellenbergeri olarak bilinen ve yeni tanımlanan tarih öncesi bir karınca türü. Üstelik, bir cehennem karıncasını aktif şekilde beslenirken ilk kez görüyoruz. Karıncanın yemeği de, hamamböceğinin nesli tükenmiş bir akrabası.

New Jersey Teknoloji Enstitüsü’nde (NJIT) sosyal böcek evrimi üzerine araştırma yapan Phillip Barden, “Fosilleşmiş davranış son derece nadir görülüyor; özellikle de avlanma” diyor.

“Taşılbilimciler olarak bizler, mevcut kanıtları kullanarak antik adaptasyonların işlevi hakkında tahmin yürütüyoruz. Fakat nesli tükenmiş bir yırtıcıyı avını yakalarken görmek paha biçilemez.”

Karıncalar, Dünya gezegeni üzerindeki en fazla çeşitliliğe sahip canlılardan. Bilim insanları, bugüne kadar 12.500’ün üzerinde farklı tür tanımlamış ve muhtemelen 10.000 civarı daha tür olduğunu; bunların da ayak altında keşfedilmeyi beklediğini düşünüyorlar.

Bunun için epey ayıklama yapmak gerekiyor. Hal böyleyken günümüzde uygun adım yürüyen karıncaların hiçbiri, bilim insanlarının Myanmar, Kanada ve Fransa’daki kehribar tortularında bulduklarına benzemiyor.

Cehennem karıncası Ceratomyrmex ellenbergeri, bir Caputoraptor elegans nimfasını tutarken. Barden vd., Current Biology, 2020

Aslında Barden, bu haidomyrmecine cehennem karıncalarının ağız kısımlarının, günümüzde yaşayan neredeyse hiçbir böceğinkine benzemediğini söylüyor. Bu yeni tanımlanan cehennem karıncası, alt çenesini kullanarak avını yukarı doğru itiyor ve üstte bulunan boynuz benzeri yapıya sıkıştırıyormuş.

Carly Cassella/ScienceAlert. Ç: O.