Kırmızı Cücenin Yaşanabilir Bölgesi Yakınındaki Süper Dünya

Yeni keşfedilen Ross 508 gezegen sisteminin şeması. Yeşil alan yaşanabilir bölgeyi temsil ediyor. Çizim: Japonya Astrobiyoloji Merkezi

Dünya’dan sadece 37 ışık yılı uzaklıkta bulunan bir kırmızı cüce yıldızın yaşanabilir bölgesinin yakınında bir süper Dünya gezegeni bulunmuş. Subaru Teleskobu’ndaki yeni bir cihazla yapılan ilk keşif olma özelliğini taşıyan bulgular, yakındaki yıldızların etrafındaki gezegenlerde yaşam ihtimalini araştırma bakımından da bir şans sunuyor. Elde edilen ilk sonuçların başarılı olmasıyla birlikte, Subaru Teleskobu’nun kızıl cücelerin civarındaki yaşanabilir gezegen adayları yönünden daha fazla ve muhtemelen çok daha iyi bulgulara ulaşması beklenebilir.

Güneş’ten ufak yıldızlar olan kırmızı cüceler, Samanyolu galaksisindeki yıldızların dörtte üçünü meydana getiriyor. Güneş’in etrafındaki bölgede de bol miktarda bulunuyorlar. Durum böyle olunca, civarda bulunan Güneş sistemi dışındaki gezegenler ve Dünya dışı yaşam arayışında önemli hedefler haline geliyorlar. Fakat kırmızı cüceler soğuk olduklarından ve diğer yıldız tiplerine göre fazla görünür ışık yaymadıklarından, incelenmeleri de zorlaşıyor.

Kırmızı cüceler, kızılötesi dalga boylarında daha parlak görünüyor. Bu yüzden Japonya’da bulunan Astrobiyoloji Merkezi, kırmızı cüce yıldızların etrafındaki gezegenlerin işaretlerini aramak amacıyla bir kızılötesi gözlem cihazı geliştirerek Subaru Teleskobu’na yerleştirmiş. Cihaz, bu aramada kullanılan gözlem metodu olan Kızılötesi Doppler’in kısaltması IRD adını taşıyor.

Yapılan aramanın ilk sonuçları, 37 ışık yılı uzaktaki Serpens takımyıldızında yer alan Ross 508 yıldızının etrafında dönen ve Dünya’nın dört katı kütleye sahip bir süper Dünya’nın işaretlerini gösteriyor. Ross 508 b adı verilen ve ana yıldızının etrafındaki yaşanabilir bölgenin iç kenarında duran bu gezegende bir yıl, Dünya’ya göre sadece 11 gün sürüyor. İlginç bir şekilde, yörüngenin eliptik olduğunu gösteren işaretler de var ki bu durum, gezegenin yörüngesinin bir kısmının yaşanabilir bölgede bulunduğu anlamına geliyor. Yaşanabilir bölgeler, gezegenin yüzeyinde sıvı suyun bulunması için uygun koşulları taşıyor. Gezegende su veya yaşamın olup olmadığı ise gelecekteki araştırmalara kalan sorular.

Bulgular Publications of the Astronomical Society of Japan bülteninde yayımlandı.

Kaynak: Japonya Ulusal Doğa Bilimleri Enstitüleri. Çeviren: Ozan Zaloğlu.