Kısa Molalar Vermek, Beyinlerimizin Yeni Beceriler Öğrenmesine Yardımcı Olabilir

0
43
Çalışmada gözlenen anı yeniden canlandırma faaliyetinin bir haritası. Görüntü: Cohen laboratuvarı, NIH/NINDS

ABD Ulusal Sağlık Enstitüsü’lerinde (NIH) çalışan araştırmacılar, sağlıklı gönüllüler üzerinde yaptıkları bir çalışmada, piyanoda yeni bir şarkı çalmak gibi yeni bir beceri öğrendiğimiz sırada meydana gelen beyin faaliyetinin haritasını çıkarmış ve alıştırma yaparken kısa molalar vermenin, öğrenmede kilit bir önem taşıdığını keşfetmişler. Araştırmacılar yeni çalışmada deneklere bir kod yazma alıştırması yaptırmış. Dinlenme sırasında ise gönüllülerin beyinlerinin, alıştırma yaptıkları zaman gördükleri faaliyetin daha hızlı versiyonlarını hızla ve tekrarlı biçimde yeniden canlandırdığı bulunmuş. Bir gönüllü bu faaliyeti ne kadar fazla yeniden canlandırırsa, sonraki uygulama dönemlerinde de o kadar iyi verim göstermiş. Bu durum, dinlenmenin anıları güçlendirdiğini akla getiriyor.

Cell Reports bülteninde yayımlanan çalışmanın eş yazarı ve NIH Ulusal Nörolojik Bozukluklar ve İnme Enstitüsü’nde (NINDS) kıdemli araştırmacı olan Leonardo G. Cohen şöyle aktarıyor: “Sonuçlarımız, uyanık iken dinlendiğimiz sırada yaptığımız canlandırmaların, yeni bir beceri öğrenmede alıştırma kadar önemli olduğunu gösteriyor. Görünüşe göre bu dönemde, beyinlerimiz az önce yaptığımız alıştırmanın anılarını sıkıştırıp sağlamlaştırıyor. Bu sinirsel canlandırmanın rolünü anlamak, yeni becerileri öğrenme şeklimizin yanında, hastaların inme gibi nörolojik bir yaralanmadan sonra kaybettikleri becerileri geri kazanmalarına yardımcı olma şeklimizi de biçimlendirmeye yardımcı olabilir.”

NIH/NINDS. Ç: O.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here