Kök hücreler Bir İlacın Yan Etkilerini Görmek İçin Kullanıldı

Araştırmacılar tarafından oluşturulan yeni bir test, biyolojik ilaçların hastaların üzerinde nasıl tepki vereceğini anlamak için kullanılabilir. Bu yeni testte, ilaçların bireyin bütün vücudunu nasıl etkileyeceğini daha kesin bir şekilde tahmin edebilmek için  kök hücreler kullanıyor. Bu sayede ilaç deneyleri yakın gelecekte çok daha güvenli bir şekilde yapılabilecek.

Biyolojik ilaçlar insan, hayvan veya bitkiden yalıtılmış bileşimlerden oluşuyor. Amerikan Gıda ve İlaç Dairesi “Kimyasallarla sentezlenmiş ve yapılarını bildiğimiz ilaçların aksine, biyolojik ilaçlar, karmaşık yapılarından dolayı kolay kolay tanımlanamıyor” diye belirtiyor. 2006’da 6 sağlıklı erkek TGN1412 isimli biyolojik ilacın denenmesi sırasında neredeyse hayatını kaybedecekti. Bağışıklık sistemini uyaran bu ilacın neden böyle bir sonuç verdiği hakkında araştırmacılar hala emin değiller.

Biyolojik ilaçlar farklı türlerde hücreleri etkilerken bu hücrelerden bazıları sadece vücudun derinliklerinde bulunuyor. Bu yüzden araştırmacılar, petri kabındaki hücrelerde ilaçları test ederken farklı donörler kullanmak zorundalar. Bu da toplamda nasıl bir yan etki oluşacağına dair kesin bir sonuç elde etmelerine engel oluyor.

FASEB Journal’da yayınlanan yeni testte, araştırmacılar donörün kanında kök hücreleri yalıtıp petri kaplarında farklı türlerde hücreler üreterek kan damarlarındaki koşulları yeniden oluşturmuşlar. Bu teste, 2006’da ki deneyde organ işlevsizliğine neden olan TGN1412 isimli ilacı eklediklerinde, insan vücudunda test edildiğinde beklenen tepkilerin aynısını aldıklarını gördüler.

Test, ilaç firmaları tarafından daha güvenli biyolojik ilaçlar geliştirmek için kullanılabilecek. Hatta kişiye özel ilaç yapımında ilacın birey üzerindeki etkisi ilaç kullanılmadan önce test edilebilecek.