Köpekler Stresli Olduğumuzu Koklayarak Tespit Edebiliyor

Fotoğraf: Victor Grabarczyk/Unsplash

İngiltere’deki Belfast Queen’s Üniversitesinde çalışan Crala Wilson ve meslektaşlarının bu hafta açık erişimli PLOS ONE bülteninde yayımlanan yeni çalışmalarına göre, akut psikolojik stres tepkisiyle ilişkili fizyolojik işlemler, insanların nefes ve terinde köpeklerin %93,75 isabetle tespit edebildiği değişimler meydana getiriyor.

Vücuttan yayılan kokular, başta türler içi olmak üzere iletişim için evrimleşmiş kimyasal sinyallerden oluşuyor. Köpeklerin olağanüstü koku duyuları, insanlar ile yakın evcilleşme tarihleri ve anksiyete, panik atak ile stres sonrası travma bozukluğu gibi insanların psikolojik durumlarını desteklemekte kullanılmaları düşünüldüğünde, araştırmacılar köpeklerin kimyasal sinyalleri algılayarak sahiplerinin psikolojik durumlarına yanıt verip vermediklerini merak etmiş.

Yapılan deneylerin sonucunda köpeklerin, insanların alarm durumuna geçme davranışını stres durumunda alınan numunelerden %93,75 oranında doğru tespit edebildikleri belirlenmiş. Bu miktar şansla açıklanamayacak kadar yüksek (p<0,001). Bazı köpeklerin performansı %90’dan %90,68 isabete kadar değişiklik göstermiş.

Kaynak: PLOS. Çeviren: Ozan Zaloğlu.