Koronavirüse Karşı Kuvvetli Olan Bir Antikorun Yapı Haritası Çıkarıldı

Gerçek proteinlerin X-ışınıyla analizi yoluyla oluşturulan bu 'çizgi film' görüntüsü, etkisiz hale getiren bir antikorun uç kısmında (mavi) yer alan moleküllerin, koronavirüs dikenlerinin (pembe) ucundaki moleküllerin insan hücrelerinin yüzeyindeki bir almaca (sarı) bağlanma kabiliyetini nasıl bozduğunu gösteriyor. Bu süreç, normalde enfeksiyona yol açıyor. Fred Hutchinson Kanser Araştırma Merkezi

ABD’nin Seattle şehrindeki Fred Hutchinson Kanser Araştırma Merkezi’nde çalışan bilim insanlarının gösterdiğine göre, iyileşen bir COVID-19 hastasından alınan kuvvetli bir antikor, koronavirüsün özgün dikenlerinin yüzeylerinde bulunan kilit bir özelliğe müdahale ediyor ve bu süreçte dikenlerin önemli parçalarının kırılmasına sebep oluyor.

Bu antikor (virüslerin de dahil olduğu patojenlere karşı vücudun baş silahlarından biri olan ufak, Y şeklinde bir protein), salgının ilk günlerinde Vaşington eyaletindeki bir hastadan alınan kan örneğinden izole edilmiş.

Araştırmacılar daha önce, bu hastanın doğal şekilde ürettiği çok sayıda farklı antikor arasında (CV30 adı verilen) bu antikorun, emsallerinden 530 kat daha güçlü olduğunu bildirmişler.

Şimdiyse bilim insanları, yüksek enerji fiziğinden elde edilen araçlar yardımıyla CV30’un moleküler yapısının haritasını çıkarmışlar. Sonuçlar bugün Nature Communications bülteninde yayımlandı.

Araştırmanın sonucunda, bilgisayar ile oluşturulan ve tecrübesiz gözlere karman çorman görünen 3 boyutlu görüntüler elde edilmiş. Fakat bilim insanlarına göre bunlar; antikorların, koronavirüs dikeninin ve bu dikenin insan hücrelerine bağlandığı bölgenin yüzeyindeki önemli yapıları meydana getiren proteinlere ait hassas şekilleri gösteriyor. Modeller, bu yapıların nasıl 3 boyutlu bir bulmaca gibi birbirine geçtiğini resmediyor.

“Bizim çalışmamız, bu antikorun virüsü iki mekanizmayla etkisiz hale getirdiğini gösteriyor. Bunlardan biri, virüsün insan hücrelerindeki hedef bölgesiyle örtüşüyor. Diğeri ise bu dikenin bir kısmının dökülmesine veya geri kalanından ayrışmasına sebep oluyor” diyor araştırmacılar.

Sabin Russell/Fred Hutchinson Kanser Araştırma Merkezi. Ç: O.