Kretase Denizlerinde Keşfedilen ‘Kanatlı’ Köpek Balığı

Sanatçının, bir kartal köpek balığına yönelik izlenimi. Canlandırma: Oscar Sanisidro

93 milyon yıl önce, Meksika Körfezi’nin sularında tuhaf ve kanatlı köpek balıkları yüzüyormuş. Yeni tanımlanan ve Aquilolamna milarcae adı verilen bu fosil tür, kâşiflerine yeni bir familya belirleme fırsatı sunuyor. Bu ‘kartal köpek balıkları’, hayalet vatozlar gibi kanatları andıran son derece uzun ve ince göğüs yüzgeçleriyle öne çıkıyor. Üzerinde çalışılan numune 1,65 metre uzunluğa ve 1,90 metrelik yüzgeç açıklığına sahipmiş.

Aquilolamna milarcae, tıpkı balina köpek balıkları ve kaplan köpek balıkları gibi açık denizlerde yüzen çoğu köpek balığında görülen bir kuyruk yüzgeciyle iyi gelişmiş bir üst lob taşıyormuş. Dolayısıyla sahip olduğu anatomik özellikler, ona hem köpek balıklarını, hem de vatozları birleştiren kimerik bir görünüm kazandırıyor.

CNRS’de (Fransa Ulusal Bilimsel Araştırma Merkezi) çalışan Romain Vullo’nun önderlik ettiği uluslararası bir araştırma takımına göre, geniş ağzı ve çok ufak olduğu varsayılan dişleriyle beraber plankton ile beslenmiş olmalı.

Vallecillo’daki (Meksika) kireçtaşında bulunan Aquilolamna milarcae fosili. Fotoğraf: Wolfgang Stinnesbeck

Bilim insanları şimdiye kadar, Kretase denizlerinde planktonla beslenen sadece bir büyük canlı sınıfı belirlemiş: Bu sınıf ise nesli tükenmiş büyük bir kemikli balık grubu olan pachycormidae. Bu keşif sayesinde, ikinci bir grup olan kartal köpek balıklarının da Kretase denizlerinde yaşadığı artık biliniyor.

Tam numune, kayda değer miktarda korunmuş fosiller barındıran Vallecillo (Meksika) bölgesinde 2012 yılında bulunmuş. Halihazırda pek çok amonit, kemikli balık ve diğer deniz sürüngeni fosili sunmasıyla bilinen bu bölge, okyanusta yaşayan canlıların evrimini belgelemede en faydalı yerlerden birisi.

Kartal köpek balıklarının keşfi, Kretase deniz ekosistemlerinin yapısına ışık tutmanı yanında, köpek balıklarının evrimsel tarihinin yeni ve şimdiye kadar var olduğu bilinmeyen bir yönünü de ortaya çıkarıyor.

CNRS. Ç: O.