Kretase Döneminde Gökyüzüne Hakim Olmuş Küçük Pterozorlar

Sanatçının yeni doğan pterozorlara dönük izlenimi. Tasvir: Megan Jacobs

Portsmouth Üniversitesinde çalışan araştırmacıların öncülüğünde yürütülen yeni bir çalışmaya göre büyük ve devasa pterozorların yumurtadan yeni çıkan yavruları, yaklaşık 100 milyon yıl önceki Geç Kretase döneminde egemenlik kurarak daha ufak boyutlu diğer pterozor türlerini geride bırakmış olabilir.

Pterozorlar, dinozorların uçan kuzenleriymiş. Bazıları bir Spitfire savaş uçağı kadar büyük iken, diğerleri de bir ardıç kuşu kadar küçükmüş.

252-145 milyon yıl önceki Triyasik ve Jura dönemlerinde, pterozorlar fazla büyük boyutlara ulaşmamış ancak Geç Kretase döneminde pek çoğu dev gibi olmuş; hatta bazılarının kanat genişlikleri en az 10 metreymiş.

Daha önce, yeni evrimleşen kuşların ufak pterozor türlerini geride bıraktığı düşünülmüş fakat bu araştırmada, ufak yetişkin rakiplerini gölgede bırakanların aslında pterozorların (kanatçıklar şeklinde bilinen) yavruları olduğu keşfedilmiş.

Portsmouth Üniversitesi Çevre, Coğrafya ve Yerbilimleri Fakültesinde çalışan baş yazar Roy Smith şöyle aktarıyor: “Son 10 yıl kadar Fas’ın Sahra Çölü’nde saha çalışması yürütüyoruz ve bu süre zarfında Kem Kem Grubu’na 400’ü aşkın pterozor numunesi keşfettik. Bu bölge, dünya çapında büyüleyici Spinozor dinozoruyla ün kazanan yüksek fosilli kumtaşları barındırıyor.” Bulgular Cretaceous Research bülteninde sunuldu.

Kaynak: Portsmouth Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.