Mars’ın Arabia Terra Bölgesindeki Su Kısa Süre Kalmış

Arabia Terra. Görüntü: NASA/JPL/Arizona Üniversitesi

Northern Arizona Üniversitesi (NAU) ve Johns Hopkins Üniversitesinde çalışan araştırmacılar, Mars’ın Arabia Terra adı verilen bölgesinde bir zamanlar su olduğunu keşfetmişler.

Arabia Terra, Mars’ın kuzey enlemlerinde yer alıyor. 1879 yılında İtalyan gökbilimci Giovanni Schiaparelli’nin adlandırdığı bu antik diyar, Avrupa kıtasından biraz daha geniş bir alanı kapsıyor. Arabia Terra kraterlere, volkanik kalderalara, kanyonlara ve ABD’deki Boyalı Çöl ya da Badlands Milli Parkı’ndaki tortul kaya katmanlarını andıran güzel kaya gruplarına ev sahipliği yapıyor.

Söz konusu kaya katmanları ile bunların oluşum şekli, NAU Gökbilim ve Gezegen Bilimi Bölümünde çalışan Yardımcı Profesör Christopher Edwards ve doktora adayı öğrencisi Ari Koeppel ile Johns Hopkins Üniversitesinde çalışan Andrew Annex, Kevin Lewis ve lisans öğrencisi Gabriel Carrillo’nun yürüttüğü araştırmanın odak noktasını oluşturuyor. Bilim insanlarının NASA Mars Verileri Analiz Programı tarafından desteklenen çalışması, Geology bülteninde yayımlandı.

Koeppel şöyle aktarıyor: “Mars yüzeyindeki kayaları kullanarak, üç ila dört milyar yıl önceki ortamları ve yüzeyde yaşam için uygun iklim koşulları olup olmadığını daha iyi anlamak istedik. İstikrarlı bir su kütlesi olup olmadığını, istikrarlı su kütlesinin orada ne kadar uzun süre kalmış olabileceğini, atmosferin nasıl olduğunu ve yüzeydeki sıcaklıkların ne olmuş olabileceğini merak ettik.”

Uzaktan toplanan verilerin kullanılmasıyla bir dizi inceleme yürüten araştırmacılar; ısıl atalet, erozyon bulguları, kraterlerin durumu ve hangi minerallerin mevcut olduğu gibi şeyleri incelemişler.

“Bu tortuların, daha önce zannedilenden çok daha düşük yapışkanlık sergilediğini keşfettik” diyor Koeppel. “Bu durum, söz konusu ortamın suya sadece kısa bir süre ev sahipliği yaptığını gösteriyor.”

Kaynak: Northern Arizona Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.