Mars’ın Atmosferinde Yeşil Renkli İlginç Parıltı

Sanatçının yaptığı bu betimlemede, Avrupa Uzay Ajansı'nın ExoMars İz Gazlar Uydusu, Mars'ın atmosferindeki oksijenin yeşil renkli parıltısını tespit ediyor. Mars'ın gündüz tarafında tespit edilen bu ışık yayılımı, Dünya'nın atmosferi etrafında bulunan ve uzaydan görülen gece parlamasına benziyor. ESA

Bu yayılım, Dünya dışındaki bir gezegende ilk kez görülüyor.

Mars’ın atmosferinde, tıpkı Dünya’nın atmosferinde olduğu gibi belirgin, yeşil renkli bir parlama var.

Avrupa Uzay Ajansı’nın İz Gazlar Uydusu (TGO), Mars’ın ince atmosferinde zümrüt yeşili bir parıltı tespit etmiş. Dün yayınlanan yeni bir çalışmada aktarıldığı üzere bu olgu, Dünya dışındaki bir gezegende ilk defa görülüyor.

Çalışmanın baş yazarı olan ve Belçika’daki Liege Üniversitesi’nde çalışan Jean-Claude Gerard şöyle söylüyor: “Dünya üzerinde görülen en parlak ışık yayılımlardan biri, gece parıltısından kaynaklanıyor. Daha detaylı şekilde açıklarsak; belli bir dalga boyunda ışık yayan oksijen atomlarından… Bu olgu daha önce başka hiçbir gezegende görülmemişti. Ancak bu yayılımın, Mars’ta yaklaşık 40 yıldır var olduğu tahmin ediliyor ve TGO sayesinde de bunu keşfettik.”

Gerard’ın belirttiği üzere bu yeşil ışık yayılımı, oksijenin bir özelliği. Dünya’nın yüksek enlemlerinde gökyüzünü izleyenler, aurora (kutup ışığı) olarak bilinen ve birden çok rengin bulunduğu görüntülerde bu özelliği görebiliyorlar. Kutup ışıkları, Güneş’ten çıkan yüklü parçacıkların, atmosferin üst kısımlarında bulunan moleküllere çarpmasıyla oluşuyor.

Dünya’nın atmosferinde görülen yeşil renkli oksijen parıltısı şeridi. NASA

Fakat gece parıltısı farklı bir şey. Bu olgu, Güneş ışığının havadaki atom ve moleküllerle etkileşime girmesi sayesinde gerçekleşiyor ve hafif fakat sürekli bir ışık meydana getiriyor. Bu yayılım, Dünya’dan bile kolay görülmüyor. Gözlemcilerin genelde bunu fark etmesi için yüksek bir yerden bakması gerekiyor. Bu yüzden gezegenimizin yeşil renkli gece parıltısının en iyi görüldüğü fotoğraflardan bazıları, Uluslararası Uzay İstasyonu’ndaki astronotların elinden çıkmış oluyor.

Mike Wall/Space. Ç: O.

1. Galaksimizin derinliklerinde Zeki ve akıllı medeniyetlerin olması ve varlıklarını sürdürmesi çok olası hatta biz dünya insanlarından bilinçli olarak uzak durmaları ,çok çok mümkün.
    Günümüzde dünya insanlı hayatın ne kadar medeni olduğunu söylemek ,bir çok konuda başarılı mı yoksa amansız bir yokoluşa gittiği konusunda neler söyleyebiliriz acaba ?