Mars’ın Ekvatorundaki Saha Jeolojisi, Antik Bir Mega Sele İşaret Ediyor

Mars'taki Gale kraterinin içerisinde yer alan Sharp Dağı'nın bu sahte renkli bileşik görüntüsü, yerbilimcilere değişen bir gezegen çevresini gösteriyor. Mars'taki gökyüzü mavi değil ancak görüntü, Dünya'yı andırması için değiştirilmiş. Bilim insanları bu sayede katmanlaşma tabakalarını ayırt edebiliyor. NASA/JPL

Hayal edilemez ölçekteki seller, yaklaşık 4 milyar yıl önce Mars’ın ekvatorundaki Gale Krateri boyunca akıp gitmiş. NASA’nın Curiosity keşif aracı tarafından toplanan ve Jackson State Üniversitesi, Cornell Üniversitesi, Jet İtiş Laboratuvarı ile Hawaii Üniversitesi’nde çalışan bilim insanlarının ortak projesinde analiz edilen verilere göre söz konusu bulgu, orada bir zamanlar yaşamın olabileceği ihtimaline işaret ediyor.

5 Kasım’da Scientific Reports bülteninde yayımlanan araştırma, “Gale Krateri’ndeki Dev Taşkınlardan Kalan Tortular ve Mars’ın İlk Zamanlarındaki İklimine Etkileri” başlığını taşıyor.

Muhtemelen bir gök taşının çarpması sonucu çıkan ısının, Mars yüzeyinde depolanmış buzları eritmesiyle meydana gelen bu azgın sel, Dünya’daki bilim insanlarının aşina olduğu jeolojik yapıları meydana getiren devasa çağlayanlar oluşturmuş.

Çalışmanın eş yazarı ve astrobiyolog Alberto G. Fairen, “Curiosity keşif aracının gözlemlediği detaylı tortubilimsel verileri kullanarak, mega selleri ilk defa belirledik” diyor. “Mega sellerin geride bıraktığı tortular, daha önce yörünge araçlarının topladığı verilerle saptanmamıştı.”

Jeolojik özellikler, Dünya’da olduğu gibi Mars’ta yaklaşık 4 milyar yıldır zamanda donmuş halde bulunan su ve rüzgar faaliyetlerini kapsıyor. Bu özellikler, geçmişte her iki gezegenin yüzeyini de şekillendiren süreçleri gösteriyor.

Blaine Friedlander/Cornell Üniversitesi. Ç: O.