Memeliler Evcilliklerine Göre Sıralandı

Yeni bir evcil hayvan edinirken egzotik türlerden kaçınmak için artık daha fazla nedenimiz var.

Hollanda Wageningen Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı vahşi hayvanlar ile yarı evcilleşmiş farklı cins memelilerin evcil hayvan olarak uygunluklarını derecelendirebildikleri bir sistem oluşturdular. Özgürlüğü kısıtlanan bazı hayvanların sterotipik davranış bozukluğu olarak adlandırılan anormal, yinelenen ve kendilerine herhangi bir yararı olmayıp hatta bazen zararlı olabilen davranışlar içinde bulunabildikleri bilinmektedir.

Bazı türlerin evcil hayvan olmaya uygun olmadığı çıkarımına ulaşmak çok zor olmasa da (bir boz ayı sahibi olmanız biraz (!) tehlikeli olabilir), söz konusu araştırmacılar 90 farklı türün değerlendirilmesi için hem insanlara olası zararlarını hem de türlerin biyolojisi, ihtiyaçları ve özgürlükleri kısıtlandığındaki refahlarını temel alan ölçütler oluşturmuşlar.

Kendileri de hayvan refahı uzmanı olan araştırmacılar, her bir hayvan türünü tanımlayan kısa ifadeler bulabilmek için ansiklopedi ve diğer bibliyografik kaynakları taramış ve bulduklarını başka uzmanların bilgileriyle teyit etmişler. Ekip oluşturdukları bu sistemin ilerleyen zamanda kuşlar ve sürüngenler gibi evcilleştirilmiş veya özgürlükleri kısıtlanmış diğer hayvanlar için de kullanılacağını umut ediyorlar.

Ancak o zamana kadar eğer bir oyun arkadaşı arayışında iseniz, listenin en üst sıralarını deneyin. Sika geyiği, ufak kanguru türleri, lama ve palmiye misk kedisi listenin ilk beşi içinde yer alıyor. Bunları seçmek hem sizin iyiliğinize hem de hayvanların yararına olacaktır.

Hangisi Uygun Hangisi Değil

Araştırmacılar türlerin evcil hayvanlık için uygunluğunu değerlendirirken yalnızca insanlara tehlike oluşturmalarına göre değil, hayvanların kendileri için de tehlike oluşturmalarını da göz almışlar. Sıralamada en üstte yer alan Sika geyiği evcil hayvanlığa en uygun iken çöl hamsteri listenin son sıralarında yer alıyor.

Beril Güzel Cangören