Memelilerdeki Sosyal Davranışın En Eski Kanıtı

Filikomys primaevus'un gerçeğe benzer tasviri. Washington Üniversitesi

Washington Üniversitesi ve Burke Doğa Tarihi Müzesi’nde çalışan taşılbilimcilerin önderliğindeki yeni bir çalışma, memelilerdeki sosyal davranışa yönelik en eski kanıtın Dinozorlar Çağı’na kadar uzandığını gösteriyor.

İki gün önce Nature Ecology & Evolution bülteninde yayımlanan bulgular, Filikomys primaevus adını taşıyan ve “genç, arkadaş canlısı fare” anlamına gelen yeni bir multitüberkulat (dinozor devrinin Geç Kretase döneminde yaşamış ufak, kemirgen benzeri bir memeli) cinsinin fosil kalıntılarında yer alıyor. Bu fosiller, Kuzey Amerika’nın Mesozoik döneminden kalan ve şimdiye kadar bulunan en eksiksiz memeli fosilleri. Kalıntılar, F. primaevus‘un birden fazla nesille aynı yuvada grup halinde yaşadığını ve çukur kazma davranışı sergilediğini; muhtemelen de koloniler halinde yaşadığını gösteriyor. Çalışmanın eş yazarları; WÜ biyoloji yüksek lisans öğrencisi ve baş yazar Luke Weaver ile WÜ biyoloji profesörü ve Burke Müzesi’nde omurgalı taşılbilim sorumlusu kıdemli yazar Gregory Wilson Mantilla, hepsi de yaklaşık 75,5 milyon yıl yaşında olan ve batı Montana’daki Yumurta Dağı adlı meşhur bir dinozor yuvalama bölgesinden çıkarılan birkaç fosili analiz etmiş.

Yumurta Dağı’nda, genelde iki ila beşlik gruplar halinde kümelenen ve aynı kaya katmanındaki 30 metrekarelik bir alan içerisinde bulunan 13 bireyle beraber en az 22 F. primaevus bireyine ait fosil kafatasları ve iskeletler keşfedilmiş. Weaver, Wilson, Mantilla ve eş yazarlar; fosillerin ne kadar iyi korunduğuna, içerisinde muhafaza oldukları kaya tipine ve F. primaevus‘un güçlü omuz ile dirseklerine (günümüzde yaşayan ve tünel kazan hayvanlarınkine benziyor) dayalı olarak, bu hayvanların oyukların içerisinde beraber yaşadıklarını düşünüyorlar. Dahası ise bulunan hayvanlar, birden fazla yaşlı ve genç yetişkinin karışımıymış. Bu durum, bu canlıların yavrularını yetiştiren ebeveynlerden farklı şekilde gerçekten sosyal gruplar olduklarını akla getiriyor.

Andrea Godinez/Washington Üniversitesi. Ç: O.