NASA, 30 Yıldaki En Uzun Suskunluğun Ardından Voyager 2 ile Yeniden Temas Kurdu

NASA/JPL-Caltech

Hiç böylesi bir telsiz suskunluğu yaşanmamıştı. Voyager 2 ile aylardır temas kuramayan NASA, rekor kıran bu uzay aracıyla yeniden iletişim kurmayı başardı.

Mart’tan beri devam eden ve neredeyse sekiz ay süren bu iletişim kesintisi, herhangi bir arıza veya yıldızlararası uzayın yoğunluğundan kaynaklanmıyor (fakat bu da var).

Bu vakada sebep, daha çok rutin bir bakım durumuymuş. Hal böyle olunca, (Dünya’yı ve bütün Güneş Sistemi’ni arkanızda bırakarak) tarihte en uzağa giden uzay araçlarından biri olduğunuzda, işler pek de rutin sayılmaz.

NASA Mart ayında, Avustralya’da yer alan 43. Derin Uzay İstasyonu’nun (DSS-43), Dünya üzerinde Voyager 2’ye emir gönderebilen tek anten olduğunu duyurmuş; istasyonda önemli geliştirmelerin yapılması gerektiğini ve çalışmanın tamamlanması için de istasyonun yaklaşık 11 ay kapalı kalması gerektiğini aktarmıştı.

Bu süre zarfında, şu an Dünya’dan 18,7 milyar kilometre uzakta olan ve sürekli uzaklaşan Voyager 2 ile herhangi bir iletişim kurulamayacaktı. Fakat yine de aracın bize gönderdiği yayın, bilim insanlarına ulaşabilecekti.

DSS-43. Canberra DSN

Bu haliyle, DSS-43’ün yenilenmesi halen devam ediyor ve 2021’in Şubat ayında tamamlanması bekleniyor. Fakat ilk testlerin başlatılması için yeteri kadar geliştirme yapılmış.

Görev operatörleri, geçen hafta Voyager 2’ye Mart ayından beri ilk sinyalleri gönderip bir dizi komut vermişler. NASA ise Voyager 2’nin bu talimatları aldığını onaylayan bir sinyal aktardığını ve komutları sorunsuz şekilde yerine getirdiğini bildiriyor.

Peter Dockrill/ScienceAlert. Ç: O.