Mercanlar İklim Değişimine Dayanabilir

Mercan kayalığı. Fotoğraf: Q.U.I/Unsplash

Evrim kuramını ortaya atan İngiliz doğabilimci Charles Darwin, tropik adaları çevreleyen mercanların çoğunlukla kireçtaşlarından oluşan geniş yapılar oluşturduğunu fark etmişti. Bu özelliği nasıl sergilediklerini ise bilmiyordu.

Şimdiyse Rutgers Üniversitesi’nde çalışan bilim insanları, mercan yapılarının yüksek ölçüde organize bir organik protein karışımı içeren ve kemiklerimizde bulunanları andıran bir biyomineralden oluştuğunu gösteriyor. Journal of the Royal Society Interface bülteninde yayımlanan çalışma, birden fazla proteinin mekansal şekilde organize olduğunu ilk defa gösteriyor. Bu süreç, kaya gibi sert olan mercan iskeletinin oluşumunda önem taşıyor.

Çalışmaya önderlik eden ve kıdemli yazar Paul G. Falkowski’nin öncülüğündeki Rutgers Çevresel Biyofizik ve Moleküler Ekoloji Laboratuvarı’nda doktora sonrası araştırma görevlisi olan Manjula P. Mummadisetti, şöyle aktarıyor: “Bizim araştırmamız, muhtemelen bütün taş mercanlarında geçerli olan ve mekansal şekilde etkileşime giren karmaşık bir iskelet protein ağını ortaya çıkarıyor. Bu gelişme, mercan biyomineralleşmesindeki işleyişleri ve bu paha biçilmez hayvanların antropojenik iklim değişimi çağında nasıl dayandığını anlamak bakımından önem taşıyor.”

New Brunswick – Rutgers Üniversitesi Fen ve Sanat Fakültesi ile Çevre ve Biyoloji Bilimleri Fakültesi’nde profesör olan Falkowski, “Bulgularımız, taş gibi sert iskeletler oluşturma bakımından sergiledikleri bu etkileyici sürecin hassaslığı, sağlamlığı ve direnci sayesinde mercanların, insanların faaliyetlerinden kaynaklanan iklim değişimine dayanacaklarını akla getiriyor.”

Rutgers Üniversitesi. Ç: O.