NASA: Ganymede Tuzlu Su Okyanusuna Sahip

NASA 12 Mart’da, Hubble uzay teleskobu ile inceleme yapan bilim insanlarının Jüpiter’in en büyük uydusu olan Ganymede’de tuzlu su okyanusu bulduğunu açıkladı.

Yıllardır Ganymede’in buzullarının altında büyük bir su okyanusunun olduğu spekülasyonları yapılıyordu. Hatta bazı jeologlar Ganymede’in haritasını bile çıkarmıştı. Fakat artık buzların altında ne olduğundan eminiz.

NASA bu sonuca, Ganymede’den 1990 yılında alınan kutup ışıklarının incelemesini tamamlayarak ulaştı. Ganymede’in de kutup ışıkları Dünya’nınki gibi, manyetik kutuplara yakın iki kemer şeklinde. Ve bilim insanları Ganymede’in de bizim gezegenimiz gibi manyetik alan oluşturan bir demir çekirdeğe sahip olduğuna inanıyor. Eğer ki gezegenlerin ya da uyduların manyetik alanları gazlarla tepkimeye girerse kutup ışıkları oluşuyor.

4-auroa_0

“Eğer birisi Ganymede üzerinde durup ışıklara baksa, muhtemelen kırmızı görecektir” diyor Joachim Saur, NASA’nın basın açıklamasında. Ganymede ayrıca Jupiter’den kaynaklanan ve bu ışıkları ileri ve geri sallayan manyetik alanla da savaşmak zorunda. Fakat Saur ve ekibi bu sallantının olması gerektiğinden daha az olduğunu gösterdi.

6_0

Öyleyse bu minimal sallanmaların neden oluyor? Saur, bu okyanusun Ganymede’in yüzeyinin tam 200 mil altında olduğuna inanıyor. Bahsedilen sıvı tuzlusu okyanusu elektriği yönlendiriyor ve Jüpiter’in manyetik alanına zıt bir manyetik alan oluşturuyor. Zıt manyetik alan ise kutup ışıklarının neredeyse sabit kalmasına yardımcı oluyor.

Bilim insankarının Ganymede’in okyanusu hakkındaki bulgularını halk ile paylaşmasından bir gün önce ise Satürn’ün uydusu Enceladus’den güzel bir haber geldi. Bulgulara göre Enceladus’un buzlu yüzeyinin altında sıcak bir okyanus var. Bilim insanları aynı teknikleri güneş sistemi içerisinde kullanmaya devam ettikleri sürece bu tarz haberler sürekli gelecek gibi gözüküyor. Ve gelecekte, daha üst düzey teleskopların kullanılması ile kutup ışıkları daha rahat gözlemlenebilecek ve daha net sonuçlara ulaşacağız.