NASA ve Google, Bizimkine Benzeyen Yeni Bir Güneş Sistemi Bulduklarını Duyurdu

Ayrıca 8 gezegeni var.

NASA ve Google, dün “büyük bir keşif” yaptıklarını duyurdu: içinde sekiz gezegen olan başka bir güneş sistemi buldular.

Söz konusu bulgu, Kepler-90i adlı yeni bir gezegenin keşfedilmesiyle ortaya çıktı. Bu gezegen, Dünya’dan 2.545 ışık yılı uzaktaki Kepler-90 isimli güneş benzeri bir yıldızın etrafında dönen kayalık bir küre.

Gezegen, Google’ın makine öğrenim sistemi kullanılarak bulundu. NASA’nın Kepler uzay aracından alınan veriler bu sisteme inceletiliyor.

Dünyayı güneşin etrafındaki yörüngede takip eden bir uzay teleskobu olan Kepler, uzak gezegenlerin işaretlerini ararken geçen yıllar boyunca güneş benzeri 145.000 yıldız buldu.

Gökbilimciler, Kepler-90 güneş sisteminden haberdardılar ancak bu gezegeni daha önce tespit etmemişlerdi. Görünüşe göre bu, güneş benzeri yıldızın üçüncü gezegeni. Bir dönüşünü yaklaşık 14 günde tamamlıyor. Kepler-90i’nin yüzey sıcaklığı, muhtemelen 980 derece Celsius civarında.

ABD, Austin’deki Teksas Üniversitesi’nde gökbilimci olan ve gezegeni bulmaya yardım eden Andrew Vanderburg, bir basın bildirisinde, “Kepler-90i, ziyaret etmek isteyeceğim bir yer değil” dedi.

Söz konusu çalışmada, Vanderburg’a Google Yapay Zeka yazılım mühendisi Christopher Shallue yardım etti.

“Gördüğüm kadarıyla bizim burada geliştirmiş olduğumuz şey, gökbilimcilerin daha etkili olmasına yardımcı olan bir araç” diyor Shallue.

Vanderburg ve Shallue, Kepler 80g isimli ikinci ve yeni bir gezegen daha buldular.

Google’ın makine öğrenim yapısı, bu iki yeni gezegeni tespit etmek amacıyla, Kepler’ın verisinde kayıtlı bulunan ötegezegen sinyallerini nasıl saptayacağını öğrendi.

Yapı, evrişimli sinirsel ağ olarak bilinen ve bir nevi insan beyninin bilgiyi işleme şeklini taklit eden şeyi kullanarak, Kepler’ın dört yılda topladığı görüntülerde bulunan 14 milyar veri noktasını işledi.

NASA ve Google bu yeni teknolojinin, bilim insanlarına gelecekte bunun gibi çok daha fazla ötegezegen bulmasında yardımcı olacağını söylüyor. Aslında Vanderburg, Kepler-90 güneş sisteminin muhtemelen henüz tespit etmediğimiz daha fazla sayıda gezegen barındırdığına inanıyor.

Şöyle söylüyor: “Daha fazla gezegen yoksa şaşarım. Bizimki gibi sekiz gezegenli bir güneş sistemi, gerçekten de o kadar sıradışı mı? Belki de içinde pek çok gezegen bulunan sistemler vardır ve bizim güneş sistemimiz onların yanında sıradan kalıyordur.”

Bu analizden önce NASA’nın Kepler verisinde yaptığı son kontrol, Kepler’ın ortaya çıkardığı 4.000’den fazla aday içinde 219 yeni gezegeni onaylamıştı.

Uzay dairesinin onaylamış olduğu toplam ötegezegen miktarı şu anda 2.525 tane; ayrıca bunların 10 tanesi kayalık, Dünya boyutunda ve muhtemelen yaşama elverişli olabilir.

Google’ın YZ yapısının, gökbilimcileri gereksiz hale getirip getirmeyeceğini merak edenler için NASA, endişeye gerek olmadığını söylüyor.

NASA’nın Silikon Vadisi’ndeki Ames Araştırma Merkezi’nde Kepler proje bilimcisi olan Jessie Dotson, sinirsel bir ağa bilgi aktarmadan önce, YZ’nin yeni verilere nasıl bakacağını öğrenmesi için nesneleri sınıflandırmak amacıyla her zaman gökbilimcilere ihtiyaç duyulacağını açıklıyor.

“Bu şey kesinlikle gökbilimcilerle birlikte çalışacak. Bu parçayı asla sökmeyeceğiz” diyor Dotson.

Business Insider