NASA’nın yeni hedefi: Titan ve Enceladus

Yeni Cepheler” görevleri önemli keşifleri de beraberinde getirecek

NASA’nın Yeni Cepheler (New Frontiers) adlı programı, maksimum bütçesi 1 milyar doları aşmayan bir dizi orta boyutlu görevden oluşuyor. Karşılaştırma için hemen söyleyelim ki, Mars’a gönderilen Curiosity adlı tekerlekli keşif aracının bütçesi 2,5 milyar dolar. Fakat bilim insanları bu “kısıtlı” bütçeyle bile birçok şey başarabiliyor. Buna Plüton’u ziyaret etmek de dâhil. Yeni Cepheler’in ikinci görevi 2011 yılında fırlatılan ve bu yıl Jüpiter’in radyasyon kuşağını ziyaret edecek olan Juno’ydu. 2016 yılında fırlatılan OSIRIS-REx ise, bir asteroidi ziyaret edip oradan Dünya’ya parçalar taşıyacak.

NASA şimdi de güneş sistemindeki bir sonraki cephenin arayışında. Space News’ın haberine göre ajans, bilim insanlarına e-posta göndererek Titan’a ya da Enceladus’a yapılacak olan Yeni Cepheler görevi için etraflıca düşünmelerini istiyor. Space News’un yazdığına göre, muhtemelen Temmuz ayında NASA’nın ne aradığına ilişkin daha ayrıntılı bir duyuru taslağını görebileceğiz. Bilim insanlarının önerebileceği diğer olanaklı görevler ise Venüs’ü, Satürn’ü, uzak asteroitleri, kuyrukluyıldızları ve hatta Ay’ı kapsayabilir. NASA, “Fırsat Duyurusu” adını verdiği resmi teklif çağrılarını 2017’nin Ocak ayında göndermeye başlayacak.

NASA için gerek Titan gerekse de Enceladus, okyanus dünyaları ya da sıvı halde su içeren yerler olarak biliniyor. Yakın zamanda yapılan gözlemler Enceladus’taki okyanusun yüzeye nispeten yakın olduğunu doğruladı. Hatta görünen o ki okyanuslar uydunun güney kutbundan havaya püskürüyor. Bir uzay aracını Enceladus’a yollayıp bu kriyojenik gayzerlerin içinden geçmesini sağlayarak, Enceladus’un buzlu kabuğunun altında canlıların sağ kalıp kalamayacağına ışık tutmamız söz konusu olabilir. Titan’a gelince, orada var olduğu düşünülen okyanus, daha derinlerde ve kalın bir kabuğun altında kilitlenmiş halde. Yine de baştan çıkarıcı bir hedef bu. Gerek NASA gerekse başka bilimsel gruplar bu buz kabuğunun altında neler olduğunu görmek için dronlar, balonlu keşif araçları ya da nükleer enerjiyle çalışan denizaltılar göndermeyi düşünüyor.