Neandertal Atası, Çağdaş İnsanın En Eski Genomunu Ortaya Çıkarıyor

Zlatý kůň'a ait kafatası. Video görüntüsü: Max Planck Enstitüsü

Uluslararası bir araştırma takımı Nature Ecology & Evolution bülteninde yayımlanan bir makalede, 1950’lerin başlarında Çekya’da keşfedilen ve neredeyse eksiksiz olan bir kafatasının genomunu analiz ediyor. Zlatý Kůň adı verilen kalıntılar, şimdilerde Prag’daki Ulusal Müze’de muhafaza ediliyor. Genomdaki Neandertal DNA’sının bölümleri, bundan önce dizilenen en eski modern insan olan Sibirya’daki Ust’-Ishim bireyinin bölümlerinden daha uzun. Bu durum, modern insanların Avrupa’nın kalbinde 45.000 yıldan uzun zamandır yaşadığını akla getiriyor.

Neandertaller ve ilk modern insanlardan elde edilen antik DNA’lar, modern insanların yaklaşık 50.000 yıl önce Afrika’yı terk etmesinden sonra Yakın Doğu’da bir yerde eşleşmiş olabileceklerini göstermiş. Bunun sonucunda, Afrika dışındaki tüm insanlar %2 ila %3 oranında Neandertal DNA’sı taşıyor. Modern insan genomlarında zamanla kısalan bu Neandertal DNA bölümlerinin uzunluğu, bir bireyin ne kadar yaşadığını tahmin etmede kullanılabiliyor. Geçen sene yayımlanan kazıbilimsel veriler, modern insanların 47-43.000 önce halihazırda Avrupa’nın güneydoğusunda yaşadığını daha da çok akla getiriyor. Fakat oldukça bütün durumdaki insan fosillerinin kıt olması ve genomik DNA’nın bulunmayışı sebebiyle, bu ilk insan yerleşimcilerin kim olduğu veya bu grupların antik ve modern insan gruplarıyla ilişkileri fazla anlaşılamamış.

Şimdiyse uluslararası bir araştırma takımı, Nature Ecology & Evolution bülteninde yayımlanan yeni bir çalışmada, muhtemelen bugüne dek oluşturulan en eski modern insan genomunu bildiriyor. İlk olarak Çekya’da keşfedilen ve araştırmacıların Zlatý Kůň (Çek dilinde altın at) adıyla bildiği bu kadın, bu zamana kadarki eski modern insan genomunu taşıyan Sibirya’daki 45.000 yıllık Ust’-Ishim bireyinden daha uzun Neandertal DNA bölümleri sergiliyor. Yapılan analizler ise kadının, günümüz Avrupalı ve Asyalıların ayrılmasına yol açan popülasyonlardan önce ortaya çıkmış bir popülasyonun parçası olduğunu akla getiriyor.

Max Planck Enstitüsü İnsan Tarihi Bilimi Bölümü. Ç: O.

1. Neandentalletin atasi afrika kitasinda guney afrika cumhuriyeti bolgesinde bulunan bir yerde bulunmustur . Atasinin disisine ‘ lucy ‘adi verilmistir. Ilgili belgeler halen o ulkefe bulunmaktadir.