Neandertaller, İnsan Konuşmasını Algılama ve Üretme Kapasitesine Sahipti

Bir Neandertal heykeli. Fotoğraf: Paul Hudson/Flickr (CC)

Birden fazla bilim dalında çalışan uluslararası araştırmacıların yürüttüğü ve dün Nature Ecology & Evolution bülteninde yayımlanan yeni bir çalışmaya göre; çağdaş insanların en yakın ataları olan Neandertaller, insanların konuşmasını algılama ve üretme kabiliyeti sergiliyordu.

Binghamton Üniversitesi’nde insanbilim profesörü olan Rolf Quam, “Meslek hayatım boyunca dahil olduğum en önemli çalışmalardan birisi de bu” diyor. “Sonuçlar sağlam nitelikte ve Neandertallerin, insan konuşmasını algılama ile üretme kapasitesine sahip olduğunu açık şekilde gösteriyor. Bu çalışma, fosil kalıntılarına dayanarak dilin evrimini inceleyen az miktarda mevcut, devam eden araştırma hatlarından bir tanesi. Dilin evrimi, insanbilimde çok zor bir alan.”

Dilin evrimi ve özellikle de Neandertallerin dilsel kapasiteleri, insanların evriminde uzun zamandır süregelen bir bilmece.

Madrid Complutense Üniversitesi’nde taşılbilim profesörü olan eş yazar Juan Luis Arsuaga şöyle aktarıyor: “İnsanlar üzerinde yapılan evrimsel çalışmaların merkezindeki sorulardan biri de, insanlardaki iletişim şekli olan sözlü dilin, özellikle Neandertaller olmak üzere diğer ata türlerde de bulunup bulunmadığıydı.” Bu son çalışmada, Neandertallerin sesleri duyma biçimleri yeniden yapılandırılmış ve nasıl iletişim kurmuş olabileceklerine yönelik bazı sonuçlar çıkarılmış.

Binghamton  Üniversitesi. Ç: O.