Tür İçi Çeşitlilik Kaybı: Gizli Biyoçeşitlilik Krizi

Fotoğraf: Ivan Bandura/Unsplash

Tür içi çeşitliliğin hızla kaybolması, bu çeşitliliğin gerekli ekolojik işlevleri ve doğanın insanlar için sağladığı faydaları nasıl desteklediğine bakan araştırmacılar için
gizli bir biyoçeşitlilik krizi niteliği taşıyor.

Bugün Nature Ecology and Evolution bülteninde yayımlanan çalışma, doğanın insanlara yaptığı katkıları korumak için tür içerisindeki çeşitliliğin daha iyi anlaşılıp korunması gerektiğini vurguluyor.

Santa Cruz – California Üniversitesi’nde ekoloji ve evrimsel biyoloji profesörü olan eş yazar Eric Palkovacs şöyle aktarıyor: “Biyoçeşitlilik, tür sayısından daha fazlasını temsil ediyor ve bizlar de tür seviyesindeki yok oluşlara odaklandığımızda, hikayenin bir kısmını ıskalıyoruz. Türiçi çeşitlilik, biyoçeşitliliğin ihmal edilen bir yönü ancak insanlar için kıymetli. Bunu anlamaya başlamamız ve biyoçeşitliliğin bu biçimini korumamız lazım.”

Baş yazar Simone Des Roches’in Santa Cruz – California Üniversitesi’nde doktora sonrası araştırmacı iken yaptığı önceki bir çalışma, tür içindeki çeşitlilik kaybının ekolojik yönden ciddi sonuçlar doğurabileceğini ortaya çıkarmış. Bu sebeple Des Roches ve Palkovacs elde ettikleri bulguların, orman malzemelerinden temiz suya ve ticari balıkçılık faaliyetlerinden doğal ürünlerden elde edilen ilaçlara kadar; doğanın insanlara sağladığı değer ve hizmetler bakımından daha geniş anlamda ne gibi sonuçlar doğurabileceğini düşünmeye başlamış.

Santa Cruz – California Üniversitesi. Ç: O.