Paslanmaz Çeliğin Kökeni, Sanılandan 1.000 Yıl Eskiye Dayanıyor

Araştırmacıların analiz ettiği malzemeler. Rahil Alipur

Günümüzdeki paslanmaz çelik endüstrisinin tarihi; bilim insanlarının, demir-krom alaşımların belirli asitlerden kaynaklı aşınmaya karşı direnç gösterdiğini fark etmesiyle birlikte 19’ncu yüzyılın başlarına kadar takip edilebiliyor.

Arkeologlar 11’nci yüzyılda, Avrupa’daki Sanayi Devrimi’nden çok uzakta; bugün İran’nın Çahak köyü olan yerde düşük kromlu pota çeliğinin kanıtı olduklarını düşündükleri bir şey keşfetmişler. Uzmanlara göre bu metal, zırh ile kılıç ve hançerlerin de içerisinde bulunduğu silahların üretilmesinde kullanılmış olmalı.

Paslanmaz çelik, aynı zamanda krom çelik olarak biliniyor. Paslanmayı önleyen şey, karışımda bulunan krom. Bu eski metal alaşımı günümüzdekilere tamamen benzemese de; kromun, pota çeliği şeklinde bilinen bir alaşım içerisinde demir külçesiyle karıştırıldığını gösteriyor.

Pota cürufu. Rahil Alipur/CLÜ

College London Üniversitesi’nde çalışan arkeolog Rahil Alipur şöyle söylüyor: “Bu araştırma, krom çeliğin üretiminde MS 11’nci yüzyıl kadar erken bir tarihe ulaşan en eski kanıtı sağlamakla kalmıyor; ayrıca müzelerde ya da arkeolojik koleksiyonlarda bulunan çelik eserlerin kökenlerinin, Çakak veya Çakak geleneğine kadar götürülmesine yardımcı olabilecek kimyasal bir takipçi de sağlıyor.”

Araştırmacılar makalede, bulguların “düşük kromlu çeliğin maksatlı şekilde üretilmesini” gösteren en eski kanıtlar olduğunu açıklıyor. Yani paslanmaz çelik, uzmanların şimdiye kadar bildiğinden çok daha uzun ve farklı bir geçmişe sahip.