Plasenta, Embriyonun Başlangıcından Önce Gelişiyor

Işınır görüntüler, ön nakil gelişiminin ilk ve son aşamasında insan embriyolarındaki gen ifadesini gösteriyor. Mavi renk, embriyonun her bir hücresini temsil ederken; yeşil ise bir hücre zarı işaretçisi ve morumsu kırmızı ise plasental gen ifadesi. Francis Crick Enstitüsü

Plasenta gelişiminin ilk aşamaları, insanlardaki hamilelikte embriyonun oluşmaya başlamasından günler önce meydana geliyor. Hamilelikte plasentanın sağlıklı gelişiminin önemini vurgulayan bulgular, gelecekte IVF gibi kısırlık tedavilerinde gelişmelere ve hamilelikte plasenta ile ilgili hastalıkların daha iyi anlaşılmasına yol açabilir.

Nature bülteninde yayımlanan çalışmada araştırmacılar; embriyonun başlangıcında hücrelerin nasıl farklı yollara gidip farklı işlevler üstlendiğini anlamak amacıyla, insan embriyolarında gelişimin ilk birkaç gününde aktif olan biyolojik güzergâhlara bakmışlar.

Gebelikte hücreler bölünmeye başladıktan kısa süre sonra, bazı hücrelerin birbirlerine yapışmaya başladığını gözlemlemişler. Bu durum, plasenta gelişimini başlatan ardışık moleküler olaylar dizisini tetikliyor. Hücrelerin alt gruplarından biri şekil değiştiriyor veya ‘kutuplaşıyor’ ve böylece; embriyodaki diğer hücrelere kıyasla genler ve proteinlerdeki farklılıklar ile ayırt edilebilen plasental ata hücreye (özelleşmiş plasenta hücresinin öncülü) doğru bir değişim başlıyor.

Çalışmanın kıdemli yazarı ve Cambridge Üniversitesi Francis Crick Enstitüsü’nde İnsan Embriyosu ile Kök Hücre Laboratuvarı’nın grup lideri, üreme fizyolojisi profesörü Dr. Kathy Niakan şöyle söylüyor: “Bu çalışma, sağlıklı insan gelişiminde plasentanın sahip olduğu büyük önemi vurguluyor. İnsanlarda verilen bu ilk hücre kararında keşfettiğimiz moleküler mekanizma uygun şekilde kurulmazsa, embriyonun gelişiminde ve rahime başarıyla nakledilme kabiliyetinde önemli derecede olumsuz sonuçlar meydana gelir.”

Francis Crick Enstitüsü. Ç: O.