Püskürtülebilen güneş hücresi

Kanada’da bir grup mühendis püskürtülebilen güneş hücreleri üzerinde çalışıyor. Hedefleri hâlâ araştırma safhasındaki nispeten yeni bir nanoteknoloji materyalini yani “kolloidal kuantum noktaları”nı sprey biçiminde püskürterek güneş paneli yapmak.

Günümüzde güneş panellerinin birçoğu, çatılarda gördükleriniz gibi, düz durması gereken kırılgan malzemelerle yapılıyor. Sözkonusu teknoloji piyasaya çıkabilirse düzensiz ya da eğimli yüzeylerden güneş paneli yapmak kolaylaşıp ucuzlayacak. Ayrıca daha ucuz, daha esnek güneş panelleri üretilebilecek. Fabrikalar fotovoltaik materyali doğrudan ince plastik rulolara püskürtebilecek.

Dünyanın farklı yerlerinde, her biri farklı malzemelerle püskürtme güneş teknolojisi üretmeye çalışan araştırmacılar var. Hepsinin de hedefi daha iyi kavisli ve esnek güneş hücreleri yapmak. Haberimizdeki kolloidal kuantum noktası kullanan ekip Toronto Üniversitesi’nin ve IBM Kanada’nın mühendislerinden oluşuyor ve püskürtülen bu malzemeyle birkaç prototip güneş hücresi üretmiş. Ekip, mercek biçimli ve kavisli güneş hücrelerinin nasıl yapılacağı konusunda bir makaleyi Ekim ayında yayınladı.

Bir sonraki adım daha fazla güneş ışığını elektriğe dönüştürebilen kolloidal kuantum noktası esaslı aygıtlar üretmek. Koloidal kuantum noktaları, yarıiletken malzemeden üretilmiş, küçücük, nanometre ölçeğinde kristaller. Bu kristaller uzun zamandır araştırmacıları hayrete düşüren benzersiz özelliklere sahip. Bununla beraber kuantum noktaları geçen yıl ticari bir üründe, Sony’nin bir LCD TV’sinde yer aldı. Televizyon güneş enerjisiyle çalışmıyor ama ekranda kuantum noktaları kullanılmış. Kuantum noktası esaslı güneş hücreleri şu anda kullanımda olan yöntemlerle boy ölçüşemese de hızla gelişiyor.

Fotoğraf: Sıradan bir burun spreyi