Renk Evriminin Şaşırtıcı Yönleri

Yaban arısı. M. Kraaij/Groningen Üniversitesi

Doğa çeşitli renklerle dolu. Renk sergilemek, çiçekler için genelde polenleyicileri çekmenin bir aracı niteliğinde. Böcekler ise renkli görüş kabiliyetlerini beslenecekleri doğru çiçekleri bulmanın yanında, eş bulmak için de kullanıyor. Böcekler ve bitkiler arasıdaki bu evrimsel etkileşim, şaşırtıcı sonuçlar doğurabilen karmaşık bağımlılıklar meydana getirmiş. Groningen Üniversitesi’nde biyolog olan Casper van der Kooi, disiplinler arası bir yaklaşım kullanarak polenleyiciler ile çiçekler arasındaki bu etkileşimi analiz ediyor. Kendisi, Ocak ayında bu konu üzerine yazılan iki inceleme makalesinin birinci yazarı.

Arılar ve diğer böcekler, nektar ile beslenmek ve tozlaşma yapmak amacıyla çiçekleri ziyaret ediyor. Bu ürünlerin değiş tokuşunda, çiçekleri polenleyerek bitkilerin üremesine yardımcı oluyorlar. Bu durum, tozlaşmanın basit ve biraz da romantik bir görüşünü temsil ediyor. Fakat gerçekler hile, kimyasal savaş ve biyomekanik düzenbazlık ile dolu. “Kimya ve fizik ile evrimsel biyolojinin birleşimi, tozlaşmaya yönelik bakış açımızı genişletiyor” diyor Van der Kooi.

Groningen Üniversitesi. Ç: O.