Resmi Bilgi: NASA, Mars’taki Robotik Kazıcıdan Vazgeçti

9 Ocak'ta Köstebek. NASA/JPL-Caltech

Bir görevin sona ermesi her zaman üzücü olur. Üstelik, bu görev daha en başından başarısız olduğunda daha da üzücü olur.

NASA’nın InSight uzay aracı da böyle bir durumda. Görevin tümü sona ermedi fakat Alman Havacılık ve Uzay Merkezi’nin tasarlayıp ürettiği Köstebek lakaplı cihazın yola devam edemeyeceği belli.

Köstebek’in gerçek adı, Isı Akışı ve Fiziksel Nitelikler Paketi (HP3). Bu cihaz, Mars’ın iç kısmından yüzeye doğru gerçekleşen ısı akışını ölçmek için tasarlanmış. InSight görevinin tamamı (Sismik Araştırmalar, Yerölçümü ve Isı Nakli ile İç Keşif), Mars’ın iç kısmı hakkında daha fazla şey keşfetmeye odaklanmıştı.

NASA’nın InSight Uzay Aracındaki ‘Köstebek’, Yine Kuma Saplanmış Olabilir

HP3, muhtemelen uzay aracındaki en önemli ve en karmaşık cihazdı. Bu yüzden cihazın kaybedilmesi, bilim için büyük bir olay. Fakat cihazın uygulamaya alınması her zaman zor olacaktı ve görev tasarımcıları da bunu biliyordu.

Köstebek’in işi, Mars yüzeyinde 5 metrelik bir derinliğe kadar oyuk açmaktı. Köstebek ile ana iniş cihazı, bir zincir yardımıyla birbirine bağlanacak ve bu zincirde eşit aralıklarla ısı algılayıcılar bulunacaktı. Bilim insanları gezegenin iç kısmının ısıl nitelikleri üzerinde çalışarak, jeolojik geçmişi hakkında çok şey öğrenebilirdi.

9 Ocak’ta Köstebek. NASA/JPL-Caltech

Fakat cihazı zemine indirmek her zaman zor olacaktı. Köstebek, yavaşça yüzeye doğru inmek için tasarlanmış, kendi kendine çekiçleme hareketi yapan bir cihaz.

Görevin ağırlığı ve enerji kısıtlamaları, cihazı yere daha güçlü ve etkili şekilde itmenin mümkün olmadığı anlamına geliyor.

Evan Gough/Universe Today. Ç: O.