Tırtıl Robotlar!

Göründükleri kadar olmasalar da bu küçük kıvrak mikro-robotlar şaşırtıcı derecede güçlü ve karmaşıklar.
Öyle görünmeseler de bu küçük kıvrak mikro-robotlar şaşırtıcı derecede güçlü ve karmaşıklar.

Tırtılların dalga hareketinden esinlenen Varşova Üniversitesi fizik bölümünden araştırmacılar ince şeffaf bir şerit şeklinde görünen robot tasarladılar. Ancak robotun gövdesi, moleküler kalıp içinde ışığa duyarlı elastomerlerin sıralanması ile oluşuyor ki bu da emekleyerek sürünme hareketinin temelini oluşturuyor. Işığa maruz kalma da bedendeki moleküllerin kendini ileri atarak dalga modeli halinde sürünmesine katkı sağlıyor.

Araştırmacılar ışıklandırmanın kontrolüyle robotun farklı hareketler sergilemesini sağlayabiliyor. Böylece robotik tırtıllar eğimli arazilerde hareket edebiliyor, küçük deliklerden geçebiliyor hatta kendisinin 10 katı kadar ağır olan yükleri taşıyabiliyor.

Araştırmacılara göre tırtılların robotik modellerini etkilemeden önceki asıl zorluk o boyutlarda robotların oluşturulması ki günümüzde hareket düzenekleri onların yanında oldukça büyük kalmaktadır.

Varşova Üniversitesi’nden Fotonlu Nanoyapı Tesisinin (Photonic Nanostructure Facility) başkanı Piotr Wasylczyk’ın çalışmasından:

“Yumuşak robotların tasarımı mekanik, kontrol etme ve güç sağlama açısından oldukça büyük bir yenilik olarak sayılabilir. Doğadan esinlenmeye daha yeni başladık ve tasarıma yönelik yaklaşımlarda doğal evrimin ortaya çıkarılmasına yönelik değişiklikler yaptık.”

Burak Sarıçay