Robotlar Atalarımızın Yeryüzündeki İlk Yürüyüşlerini Taklit Ediyor

Georgia Teknoloji Enstitüsü araştırmacıları eski çağ omurgalılarının nasıl hareket ettiğini daha iyi anlamak için bir robot icat ettiler. Bunun sonucunda, kuyrukların ilkel yıllardaki su çamurlarından çıkabilmek için çok önemli olabileceği çıkarımını yaptılar.

Afrikan çamur zıpzıpı balığının hareketlerinin kökenine dayanan “Muddy Bot” (Çamurlu Robot), hem karada hem denizde yaşayan bir balık türü. Yeryüzünde yürümek için 360 milyon yıl önce sudan sürünerek çıkan ilk hayvanlara benzer yapıda olduğu düşünülüyor. Araştırmacılar, robotlarının karşısında mücadele edeceği, daha çok eski kara sakinlerinin bacaklarının gelişmesinden önce bacaklarının üstlerinde sürünerek çıktığı kıyılar gibi, nehir kenarındaki gibi kumlar ve eğimler yarattılar.

Muddy Bot ve bir çamur zıpzıp balığı

Araştırmacılar, Muddy Bot’un yönünü bulmak için kuyruk fiskesini (kuyruk-döndürme) ve ön uzantılarını kullanarak nasıl hareketini desteklediğini gözlemleyerek erken karasal harekete katılan  fizik ve mekanik konseptini anlayabilmişlerdir.

“Hatta bu saçma gözüken kuyruk kullanımı ile koordine edilen basit küçük destek hareketi, bizim görmezden geldiğimiz üç veya dört farklı disiplinde (bilim dalında) karşılaşılır; biyoloji, paleontoloji, robotik ve matematik.” Georgia Fizik Teknik Okulu’nda bir doçent olan Daniel Goldman, Ulusal Bilim Vakfı’na “Bu, durumu gerçekten anladığımızdan ne kadar uzak olduğumuzun bir özetidir.” dedi.

Muddy Bot bir kum havuzunda mücadele ediyor. Onu ileriye doğru yürüten “kuyruk destek” hareketi, çamur zıpzıpının karada nasıl “yürüdüğü” hareketine benzer.

Muddy Bot sadece evrim hakkında soruları yanıtlamak ile kalmıyor, aynı zamanda robotik bilim dalı, arama ve kurtarma görevleri sırasında kum ve çamurda hareket etmede nasıl kullanılabileceğinin gelişmesine yardım edebilir.

Sena Ayşe Çimen