Rosetta Uzay Aracı Görevini Tamamladı

comet_landing_site

Güle güle Rosetta. 2 yıldır ördek şekilli kuyruklu yıldız keşfi görevinde olan Avrupa uzay aracı Rosetta, 30 Eylül sabahı kontrollü bir düşüşle görevini tamamladı.

Philae uzay aracının 2014 yılındaki hayal kırıklığı yaratan inişine karşın, Rosetta görevi boyunca gerçekten müthiş işler başardı ve bu başarılı inişiyle aslında Philae ile yapılması planlanan görevleri başarıyla tamamlamış oldu. Rosetta görevi boyunca saatte ortalama 3 km yol aldı.

Avrupa Uzay Ajansındaki bilim adamları fişi bir gün çekmek zorunda kalacaklarını elbette biliyorlardı. Rosetta’nın görevi, 67P/Churyumov-Gerasimenko olarak isimlendirilen kuyruklu yıldız Güneş’e yaklaşıp, üzerindeki sıcaklığın artmasıyla gaz ve toz çıkarırken üzerindeki değişiklikleri gözlemlemekti. Şimdi artık kuyruklu yıldız Güneş’ten uzaklaşmaya, soğumaya ve kararmaya başladı. Bu durumda Rosetta’nın güneş panelleri artık fonksiyonlarının devam ettirebilmesini sağlayacak miktarda enerji edinememeye başlamıştı. Bu durum uzay aracıyla iletişimin de oldukça zorlaşmasına sebep oldu.

Kuyrukluyıldızın yarattığı radyasyon ve tozlar nedeniyle zarar gören ve orbitte kalmasını sağlayacak yakıtı sağlayamayan Rosetta düşüşü esnasında bile kuyruklu yıldız hakkında bir bilgi hazinesi edinmemizi sağladı. Kontrollü bir şekilde kuyruklu yıldız yüzeyine indirilmesi, Rosetta’ya daha önce hiç olmadığı kadar yakından gaz ve toz örnekleri alma fırsatı yarattı. Bu esnada Rosetta’nın ön tarafındaki kameralar da ineceği yüzeyin fotoğraflarını çekti. Yüzeyde yaklaşık 1 m çapında olduğu görülen “topaklar” ın güneş sisteminin ilk zamanlarında, kuyruklu yıldızı şekillendiren yapışkan maddenin artıkları olduğu sanılıyor.

Rosetta son inişini yaklaşık 150 m çapındaki Deir el-Medina isimli çukurun içine yaptı. Bu iniş esnasında kendisinin de son bir fotoğrafını yolladı.

Bu son görüntünün ardından Rosetta’nın sinyali kayboldu.

Bugüne kadar bilim adamları, kuyrukluyıldızın etrafındaki bileşenlerle ilgili ölçümler yapan ROSINA’dan gelen bilgilerin yalnızca %5’ini değerlendirebildi.  Bu nedenle görev tamamlanmış olmasına rağmen, bizler hala Rosetta’nın bulguları hakkında önümüzdeki aylarda da bir şeyler öğrenmeye devam edeceğiz.

Çeviren : Enes Koşar