Samanyolu Galaksisinin Kara Deliği Etrafında Dönen Sıcak Gaz Balonu

Sanatçının bu canlandırmasında, gaz balonunun kara delik etrafındaki yörüngesi görülüyor. Tasvir: M. Kornmesser/ESO, EHT

Atakama Geniş Milimetre/milimetrealtı Teleskop Dizisini (ALMA) kullanan gökbilimciler, galaksimizin merkezindeki kara delik Sagittarius A*’nın etrafında dönen ‘sıcak bir nokta’nın işaretlerini tespit etmişler. Bulgular, süperkütleli kara deliğimizin içinde bulunduğu esrarengiz ve dinamik ortamı daha iyi anlamamıza yardımcı olabilir.

Max Planck Enstitüsü Radyo Gökbilimi Bölümünde çalışan ve dün Astronomy & Astrophysics bülteninde yayımlanan makaleye öncülük eden Maciek Wielgus, “Sagittarius A*’nın etrafında Merkür gezegeninin yörüngesine benzer bir yörüngede dönen fakat bir tam dönüşü hemen hemen 70 dakikada tamamlayan sıcak bir gaz balonuna baktığımızı düşünüyorum” diyor. “Bunun için ışık hızının yaklaşık %30’u gerekiyor ki akıllara durgunluk veren bir hız.”

Gözlemler, Olay Ufku Teleskobu (EHT) Ortaklığının kara delik görüntülerini çekmek üzere yürüttüğü seferberlik esnasında Şili Andları’nda bulunan ALMA ile yapılmış. ALMA, Avrupa Güney Gözlemevinin (ESO) diğer sahibi olduğu bir radyo teleskobu. EHT, 2017’nin Nisan ayında içlerinde ALMA’nın da yer aldığı dünya çapındaki sekiz radyo teleskobunu birbirine bağlayıp Dünya boyutunda bir teleskop oluşturarak Sagittarius A*’nın ilk görüntüsünü yakalamayı sağlamıştı. EHT Ortaklığının üyeleri olan Wielgus ve meslektaşları, EHT verilerini ayarlamak üzere EHT’nin Sagittarius A* gözlemleriyle eş zamanlı şekilde kaydedilen ALMA verilerini kullanmış. Şaşırtıcı bir keşif yapan araştırma takımı, sadece ALMA’nın yaptığı gözlemlerde kara deliğin tabiatına ilişkin daha fazla ipucunun bulunduğunu fark etmiş.

Kaynak: Avrupa Güney Gözlemevi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.