Plastik Kirliliğine Deniz Çözümü: Okyanus Suyunda Biyolojik Olarak Ayrışan Malzeme

Poliüretan köpükler, deniz suyu tankında bir ay sonra biyolojik olarak çözünüyor. Fotoğraf: Daniel Zhen/Algenesis A.Ş.

Modern dünyada her yerde karşımıza çıkan plastikler, insan ve çevre sağlığı için yükselen bir tehdit haline geldi. Gezegen çapındaki plastik kirliliğinin izleri, denizin derinliklerinde rastlanan market poşetlerinden besin zincirlerimizde ve hatta kanımızda bulunan mikroplastiklere kadar uzanıyor.

Plastik çöplerdeki bu yükselişe karşı koymanın yollarını arayan ve San Diego – California Üniversitesinde çalışan bilim insanları, geleneksel kullanımlı plastiğin yerini almak üzere tasarlanan ve biyolojik olarak çözünebilen yeni malzemeler geliştirmişler. Geliştirdikleri poliüretan köpüklerin toprak tabanlı kompostlarda biyolojik şekilde çözüldüğünü gösteren araştırmacılar, şimdi de malzemenin deniz suyunda biyolojik olarak ayrıştığını göstermişler. San Diego – California Üniversitesinde çalışan biyolog Stephen Mayfield ve kimyagerler Michael Burkart ile Robert Pomeroy’un yer aldığı disiplinlerararası bilim takımının elde ettiği sonuçlar, dün Science of the Total Environment bülteninde yayımlandı.

Araştırmacılar, artık küresel bir çevre krizi şeklinde tanımlanan plastik kirliliğine çözüm bulmaya çalışıyor. Bilim insanları, 2010’da yılda 8 milyar kilogram plastiğin okyanuslara girdiğini ve 2025 itibarıyla keskin bir yükselme gerçekleşeceğini tahmin ediyorlar. Plastik atıklar okyanuslara girdiklerinde deniz ekosistemlerini bozuyor, merkezi bölgelere gidiyor ve 1,6 milyon kilometre kareden daha büyük bir alanı kaplayan Büyük Pasifik Çöp Alanı gibi çöp girdapları meydana getiriyorlar. Hiç çözünmeyen bu plastikler, parçalanıp çok daha küçük parçacıklara dönüşüyor ve nihayetinde çevrede yüzyıllarca kalan mikroplastikler halini alıyorlar.

Yazar: Mario Aguilera/San Diego – California Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.