Sarmal Arı Kovanları ile Kristallerin Bir Sürü Ortak Noktası Var

Sarmal bir arı kovanı. Tim Heard

İnsanlar mekan inşa etmeyi bir sanat şekline dönüştürdü. Fakat böylesi büyüleyici başarıları olan tek tür biz değiliz. Güneydoğu Asya ve Avustralya iğnesiz arılarının belirli bir cinsi, bu kavramı gerçekten de başka bir seviyeye taşıyor ve ünlü yapılara taş çıkartan sarmal arı kovanları oluşturuyor.

Arıların akıllı canlılar olduğunu biliyoruz. Fakat Tetragonula arılarının karmakarışık sarmal şekilli, hedef tahtası biçimli ve diğer düzensiz şekillere sahip arı kovanları yapmayı tam olarak nasıl başardıkları çözülememişti.

Şimdiyse uluslararası bir araştırma takımı, bu sorunun cevabını bulmak üzere harekete geçmiş. Bilim insanları matematiksel modeller kullanarak arı kovanlarında bulunan desenleri araştırdığında, şaşırtıcı bir durumla karşılaşmış ve kovanların yapılışının, kristallerin oluşumuyla çarpıcı benzerlikler taşıdığını keşfetmişler.

a. Elke Haege, b – d. Tim Heard. Yukarıda, (a) hedef tahtası desenli yapılar (T. carbonaria), (b) sarmal desenli yapılar (T. carbonaria), (c) çift sarmal desenli yapılar (T. carbonaria) ve (d) daha düzensiz desenli taraçalar (T. hockingsi) görülüyor.
Sarmal arı kovanı ve Guggenheim Müzesi’nin sarmal katları. Tim Heard; Wallygva/Wikimedia/CC BY 3.0

“Kristalde gözlenen büyüme süreci ve arı peteğinin inşası, bilimin çok farklı alanları içerisinde işleyen iki sistem. Peki bu benzer yapılara yol açan şey ne? Bu durum, matematiğin doğaya uygulanabilişinin güzelliği” diye yazıyor araştırmacılar makalelerinde.

“Ortaya çıktığı üzere, bilimin farklı alanlarındaki çok farklı sistemlerin oluşumu, benzer kanunlar ve benzer ilkelerle yönetiliyor ve bu yüzden aynı matematik kurallarıyla tarif edilebiliyorlar.”

Jacinta Bowler/ScienceAlert. Ç: O.