Satürn’ün Uydusu Titan’daki En Büyük Deniz 300 Metre Derinlikte

Satürn'ün uydusu Titan'daki en büyük sıvı metan denizi olan Kraken Mare'nin sanatsal bir tasviri. NASA/John Glenn Araştırma Merkezi

Satürn’ün gazlı atmosfer örtüsünün çok aşağısında, sıvı bir metan denizi olan Kraken Mare yer alıyor. Cornell Üniversitesi’nde çalışan gökbilimciler, bu denizin merkezi civarında en az 300 metre derinlikte olduğunu tahmin etmişler; bu miktar, muhtemel bir robot denizaltının araştırma yapabileceği derinlikte.

Cassini görevinin Titan üzerinde gerçekleştirdiği son alçak uçuşlardan birinin verilerini inceleyen araştırmacılar, elde ettikleri bulguları Journal of Geophysical Research bülteninde detaylı şekilde anlatıyorlar.

Çalışmanın baş yazarı ve Cornell Astrofizik ve Gezegen Bilimleri (CCAPS) Merkezi’nde araştırma görevlisi olan Valerio Poggiali, “Titan’ın en büyük denizi Kraken Mare hariç, uydudaki tüm denizlerin derinlik ve bileşimi önceden ölçülmüştü” diyor. “Kraken Mare, yüce bir isim taşımasının yanında uydunun yüzey sıvılarının yaklaşık %80’ini de barındırıyor.”

Dünya’dan 1,5 milyar kilometre uzaklıkta bulunan soğuk Titan, nitrojen gazından meydana gelen altın bir haleye bürünmüş. Fakat NASA’ya göre bulutların ardına bakıldığında, uydu manzarası sıvı metan nehirler, göller ve denizlerle birlikte Dünya benzeri bir görünüme sahip.

Bu keşifte kullanılan veriler, Cassini’nin 21 Ağustos 2014’te Titan’ın yakınından yaptığı T104 uçuşuyla toplanmış. Uzay aracının radarı, uydunun kuzey kutup bölgesinde yer alan daha ufak boyutlu bir deniz olan Ligeia Mare’de ölçüm gerçekleştirmiş ve gizemli şekilde görünüp kaybolan “Sihirli Ada”yı araştırmış.

Blaine Friedlander/Cornell Üniversitesi. Ç: O.