Sitomegalovirüs Uyutulabilirse Organ Nakilleri Daha Güvenli Olacak

Bağışıklık sistemi düzgün çalışan insanlar için sitomegalovirüs (CMV) büyük bir dert değil. Eğer virüs bireyin vücut sıvısına karışırsa bağışıklık sistemi derhal onu uyku haline geçiriyor. Fakat bağışıklık sistemi düzgün çalışmayan insalar için, mesela organ nakli gerçekleştirmiş olanlar için, CMV aktif bir enfeksiyona sebep olabilir.

İsviçre’deki École Polytechnique Fédérale de Lausanne’dan bir grup araştırmacı bağışıklık sistemi güçlü olmayan hastalardaki virüs ile nasıl mücadele edileceğini keşfetti. Ekip araştırmalarını eLife dergisinde yayınladı.

Araştrımacılar virüse bağlandığında onu uyku durumuna geçiren, bağlanmadığında ise virüsün aktif olduğu KAP1 isimli bir protein keşfetti. Teoriye göre bu protein kullanılarak virüs kontrol edilebilir. İlk olarak, ekip virüsün gizlenmiş haline kan üreten kök hücreler enfekte etti. Ardından da protein bağlanmasını engelleyen “choloroquine” isimli ilacı enfekte ettiler. Böylece virüs aktive oldu.

Virüsün nasıl çalıştığını daha iyi anlamaya çalışan araştırmacıların şimdilik, organ nakli gerçekleşmeden önce virüsü yok edecek daha iyi bir yönteme başvurmaları gerekiyor. İlerleyen aşamalada virüs üzerindeki testler kemik iliğinde ve nihayetinde insanlar üzerinde yapılmaya başlanacak.