Süper Kütleli Kara Delikler Nasıl Oluştu?

Sol tarafta, Hubble Uzay Teleskobu'yla görülen NGC 404 galaksisi yer alıyor. Sağ tarafta ise Atakama Büyük Milimetre/milimetrealtı Teleskop Dizisi'nin (ALMA) topladığı veriler, aynı bölgede girdap gibi dönen gazların eşi görülmemiş detaylarını ortaya çıkarıyor. Cardiff Üniversitesi

Kara delikler, uzay zamanda yer alan ve maddenin kendini sürdüremeyecek kadar yoğun hale geldiği; çökerek şekilsiz bir noktaya dönüştüğü tuhaf bölgeler. Süper kütleli kara delikler (SKKD) ise; sıradan kara delikleri oluşturan ağır yıldızların kütlesiyle karşılaştırıldıklarında, genelde Güneş’imizin kütlesinin milyarlarca katı ağırlıkta olan kozmik canavarlar. Bunlar büyük galaksilerin merkezlerinde bulunuyor ve muazzam kütle çekimleriyle etraflarındaki gazları çekip yıldızları kırbaçlıyorlar. Samanyolu’nun merkezinde de bunlardan bir tane var. Hatta Virgo A galaksisinin merkezinde çok daha büyük olanından var ve gökbilimciler bunu fotoğraflamıştı. Fakat bu devlerin nasıl oluştuğu halen belli değil.

Fizikçiler, iki ihtimal bulunduğunu düşünüyor: Belki SKKD’ler evrenin antik özellikleri ve Büyük Patlama’dan sonra uzay boyunca akan sıcak kütleden doğrudan çökerek oluşmuş nesneler. Belki de evrendeki diğer her kara delik gibi oluştular: Ölen yıldızların patlamasının bir sonucu olarak… Eğer ikinci açıklama doğruysa, SKKD’lerin ufak şekilde başlamış olması ve çok uzun zamanlar boyunca toz ve diğer yıldızları yutarak, ilave kütle edinmiş olmaları gerekiyor. Yapılacak daha fazla gözlem ve araştırmayla, bu kuramlardan biri daha çok ağırlık kazanabilir.

Yazar: Rafi Letzter/Live Science. Çeviren: Ozan Zaloğlu.