Süper Yavaş Çekim İle Hapşırığınız Böyle Görünüyor

Hapşırıkla birlikte vücudunuzda ihtiva edilen sümük ve tükürük de saatte 16 km hızla vücudunuzdan dışarıya fırlar ve birlikte çeşitli mikropları da çevreye yayarlar. Ancak son yapılan çalışmaya kadar, bilim insanlarının bu salgıların vücuttan tam olarak nasıl atıldığına dair net bir fikirleri bulunmamaktaydı.

Düzinelerce hapşırığı ağır çekim kayıt yapabilen kameralarla görüntüleyen MIT araştırmacıları, sümük ve tükürüğün vücuttan atıldıktan sonra tahmin edilebilir bir şekilde ilerlediklerini buldular. Araştırmacılar bulgularını bu hafta düzenlenen Amerikan Fiziksel Topluluğu Akışkanlar Dinamiği Bölümü toplantısında yayımladılar.

Bu çalışma, bilim insanlarının hapşırıklar üzerine yürüttükleri ilk çalışma değil. Geçen yıl da araştırmacılar tarafından Akışkan Mekanikleri Dergisi‘nde hapşırıklar üzerine bir çalışma yayınlanmıştı. Ancak geçen seneki çalışma daha çok hapşırıktan sonra oluşan damlacıklar ve bu damlacıkların hastalıkları nasıl yaydıkları üzerine yürütülen bir çalışmaydı. Bu tür çalışmaların sonuçları ise araştırmacılar hapşırığın daha önceki evrelerini de anlamaya çalışmadıkları için değişiklik göstermekteydi.

Bu çalışma için ise araştırmacılar kameraların önünde 50 kere hapşıracak iki gönüllüye sahiplerdi. Kaydedilen görüntüler yavaşlatıldıktan sonra ise araştırmacılar hapşırığın aşamalarını şöyle gözlemlediler: İlk evrede sümük ve tükürük bardaktan boşanırcasına vücudu terk ediyor. Daha sonraki evrede dağılıyor ve incelerek tel/bağ şeklini alarak mikrop taşıyan damlacıklara dönüşerek dağılıyorlar.

Daha önceki çalışmalarda benzer yapıdaki sıvıların şaşırtıcı derecede uzaklara gidebildikleri tespit edilmişti. Araştırmacıların bir sonraki hedefi ise 9 farklı kamera kullanarak hapşırıkları üç boyutlu görüntüleyebilmek ve böylece damlacıkların boyutunu değiştiren etkenleri bulmak. Damlaların nasıl oluştuğunu ve yayıldığını bulmak bilim insanlarının salgın hastalıkları engelleyebilmesi açısından büyük önem arz etmekte.