Taklit Edilemeyecek Kadar Karmaşık Olan Desen

Benzersiz renk desenlerine sahip, taklit edilemez özellikte ve milimetre boyutundaki çip. Tsukuba Üniversitesi

Bilim insanları, söylediklerine göre kopyalamanın veya taklit etmenin imkansız olduğu bir desen oluşturmuşlar. Bu gelişme, kalpazanlar için kötü bir haber olabilir.

Japonya’daki Tsukuba Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılara göre bu desenlerin kilit noktası; hem mikrodesenlerden, hem de akustik galerilerde kullanılan prensiplerden faydalanılan iki adımlı bir doğrulama sisteminde yatıyor.

Geleneksel bir akustik galeride, uzun bir koridorun karşılıklı uçlarına iki tane büyük, iç bükey kap yerleştiriliyor. Bu plastik kaplardan bir tanesine fısıldandığı zaman, koridorun diğer ucundaki kabın yanında duran biri bu sesi kolaylıkla duyabiliyor. Londra’daki Aziz Paul Katedrali’nde olduğu gibi, bir odanın tamamı da akustik galeri haline gelebiliyor. Bu yerlerin bazı ortak özellikleri var. Hepsi de yuvarlak olan bu yerlerin yüzeyleri, sesi beklenmedik yerlere yansıtıyor. Kopyalamanın imkansız olduğu yeni desenlerde ise araştırmacılar; dev bir odadaki ses dalgaları yerine, mikroskobik bir odanın içerisinde yansıtılan ışık dalgalarını kullanmışlar.

Sahteciliği önlemek için oluşturulan bu mikrodesenler, doğrulama amacıyla kullanılmak üzere tasarlanmış. Bu gibi güvenlik önlemlerinde, üretim sürecinde genelde ürüne fiziksel işlevler yerleştiriliyor. Bu olayda ise araştırmacılar, ışık dalgalarıyla üretilen bir olguyu mikroskobik bir görüntüye yerleştirmeyi başarmışlar. Bu görüntü, santimetre kare başına milyonlarca eşit aralıklı piksel içeriyor.

Diane Lincoln/Live Science. Ç:O.