Tazmanya Canavarı Kansere Karşı Korunmak İçin Evrimleşiyor

: Çizgi filmdeki tazmanya canavarı gibi hızla dönecek kadar evrimleşemeseler de popülasyonlarını tahrip eden bulaşıcı kansere karşı tepki verecek şekilde değişebildikleri görüldü

Tazmanya Canavarlarının bulaşıcı kanserle başları dertte. Fakat bu kızgın Avusturyalı hayvanlar sonunda bir şans yakalamış olabilirler. Geçtiğimiz son 20 yıl içinde popülasyonlarının yaklaşık %80’inini yok eden yüz kanserine karşı koymak için evrimleşmiş oldukları düşünülüyor. Nature Communications’da yayınlanan bir çalışmaya göre kansere karşı duran birkaç genomun hayvanlardaki genomlarda bulunduğunu ve bağışıklık sistemlerinin bu ölümcül kansere cevap verecek şekilde değiştiği gözlendi. Andrew Storfer ”Bu bize Tazmanya Canavarlarının hayatta kalması için umut verdi.” diyor.

Bilim insanları bu kanseri 1996 yılında fark ettiler ve o zamandan beri bu ölümcül kanser hayvanlar arasında yayıldı. Agresif yırtıcı hayvanların sürekli yaptığı gibi birbirlerini ısırdıkları zaman kanser de bir diğerine geçmiş oldu. ” Bu hastalık birinden diğerine geçiyor ve uzun süre yaşayan insan tümörü gibi etkili olabiliyor.” diyor Storfer.

Hal böyleyken epidemiyolojik* örnekler soylarının tükeneceğini öngörse de, uzun süre hasta olan canavarlar hala dayanmakta. Bunun nedenini anlamak için Storfer ve takım arkadaşları hasta olmadan önce ve hasta olduktan sonra tazmanya canavarlarından alınan doku örneklerine odaklandılar. Bu takım 800.000’den fazla bölgede hayvan genlerinin zamanla değiştiğini görmek için Tazmanya canavarlarını incelediler.
”Araştırdıkları üç popülasyonda farklı iki küçük bölge keşfettiler. İnsanlarda kanser riski taşıyan ve bağışıklık fonksiyonlarıyla ilgili olan 7 gen içinden 5 gene ulaştılar. Bu genlerden birkaçı kansere bağışık olan hücreleri yönetme, işlevsiz hücre ve patojenlerle ilgiliydi.” diyor Brendan Epstein.
Bu bulgular Tazmanya Canavarlarının sadece birkaç nesil üzerinden hızlıca evrimleştiğini gösteriyor. Araştırmacılar ”Bu genlerin fonksiyonları Tazmanya Canavarlarının bağışıklık sisteminin tümör hücrelerini tanıyabilecekleri izlenimini uyandırıyor.” şeklinde belirttiler. Gelecekteki çalışmalar için bu genlerin hangi rolü oynayacağını kanıtlamayı planlıyorlar.
Tazmanya Canavarlarının ikinci tip bulaşıcı yüz tümörlerine karşı koyup koyamayacakları hala kesin değil. Normalde başka bir canlıdan diğerine bulaşabilen kanserlere oldukça az rastlanır. Bu kanserler özellikle köpek ve bazı yumuşakçalarda görülüyor. Tazmanya canavarlarının kansere karşı bu direnci, bilim insanlarına kanserlerin bulaşıcı olmak için nasıl evrimleştiği hakkında bazı görüşler kazandırabilir.

*epidemiyoloji: salgın hastalıkları konu alan bilim dalı