Temiz Hidrojen Enerjisine Giden Yolda Önemli Adım

Fotoğraf: Austin - Texas Üniversitesi

Dünya çapındaki bilim insanları güneş enerjisi yoluyla önemli bir tepkime oluşturarak, temiz hidrojen enerjisi üretmenin (su moleküllerini ayırıp hidrojen ve oksijen oluşturmanın) yollarını onlarca yıldır araştırmıştı. Fakat bu çabalar büyük oranda sonuçsuz kalmıştı çünkü işlem çok maliyetliydi. İşlemi düşük maliyet ile yapmaya çalışmak da yetersiz verim getiriyordu.

Şimdiyse Austin – Texas Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, denklemin yarısını çözmeyi sağlayan düşük maliyetli bir yol keşfetmiş ve güneş ışığını kullanarak, sudaki oksijen moleküllerini etkili biçimde ayrıştırmışlar. Geçenlerde Nature Communications bülteninde yayımlanan bulgular, hidrojenin enerji altyapısının önemli bir parçası şeklinde daha çok benimsenmesinde ileriye yönelik atılan bir adımı temsil ediyor.

Araştırmacılar, 1970’li yıllar kadar erken dönemlerde güneş enerjisini kullanarak hidrojen üretme olasılığını araştırıyormuş. Fakat kilit önem taşıyan kimyasal tepkimeleri gerçekleştirebilecek bir cihaz için gereken özelliklere sahip malzemelerin bulunamaması, yöntemin ana akım haline dönüşmesini önlemiş.

Elektrik ve Bilgisayar Mühendisliği Bölümü’nde profesör olan Edward Yu, “Güneş ışığını iyi emen ve ayrıca su ayrıştıran tepkimeler gerçekleşirken bozulmayan malzemelere ihtiyacınız var” diyor. “Görünüşe göre güneş ışığını iyi emen malzemeler, su ayrıştırma tepkimesi için gereken koşullar altında dengesiz olmaya yatkınlık gösteriyor. Dengeli olan malzemeler ise güneş ışığını iyi emmiyor. Bu çelişkili gereksinimler, bizi görünürde kaçınılmaz bir ödünleşmeye itiyor ancak birden fazla malzeme tek bir cihazda birleştirilirse (silikon gibi güneş ışığını etkili şekilde emen ve silikon dioksit dioksit gibi iyi denge sunan malzemeler), bu çatışma çözüme kavuşturulabilir.”

Austin – Texas Üniversitesi. Ç: O.