Travma Sonrası Stres Bozukluğuna Bu Bant Deva Olabilir!

Veteran Ron Ramirez (PTSD Patient) using TNS neuromodulation device from Neurosigma, Inc.

Savaş, taciz ve tecavüz, hırsızlık gibi olaylar yaşayan bazı kişilerde travma sonrası stres bozukluğu (TSSB) görülebilir. TSSB birçok psikolojik soruna yol açabilir ve psikolojik problemlerin üstesinden gelmek ise hiç de kolay değildir. California Los Angeles Üniversitesi’nden bir grup bilim insanı, geliştirdikleri yeni teknoloji ile TSSB’nin üstesinden gelebileceklerini iddia ediyorlar. Makaleleri Neuromodulation: Technology at the Neural Interface dergisinde yayınlandı.

Ürettikleri bantta kullandıkları yöntem trigeminal sinir uyarılması (TNS). Bu yöntemde, kullanılan 9 voltluk elektrik ile alın bölgesinden başlayarak beynin her tarafındaki trigeminal sinirler uyarılıyor. Uyarılan sinirler beyinde birçok farklılıklara yol açarken, TSSB ile alakalı olan bölgelerdeki anormalliği de etkiliyor. TNS’yi diğer yöntemlerden ayıran şey ise sinir hücrelerini ağrı kesici etkisi yaratan kimyasallar salmasını tetiklemesi.

TSSB için başarı oranı çok yüksek olan mevcut bir ilaç yok. Ekip ürettikleri bantın bu ilaçların yokluğunu doldurabileceğinden umutlu çünkü 12 hasta üzerinde yapılan denemeler sonucunda, hastalardaki semptomların yüzde 30’unun azaldığı gözlemlendi. Bu yöntemin denendiği kişiler, travmaların sebep olduğu birçok sosyal kabiliyet kaybını da en az seviyeye indirdi.

Ancak deneyin uygulandığı kişi sayısı çok az ve  deney kontrollü değil. Bu yüzden henüz bir şey demek için çok erken. Ancak araştırmalar devam ediyoru ve bu teknoloji umut vaadediyor.