Tropik Türler, Kış Sıcaklıkları Arttıkça Kuzeye Gidiyor

Fotoğraf: Sara Codair/Unsplash

Bu hafta Global Change Biology bülteninde yayımlanan yeni bir çalışmaya göre iklim değişimi, geçen ay ABD’nin Teksas ile Louisiana eyaletlerinde görülen ani soğuk hava dalgasıyla beraber ABD’nin güney kısmında kışların daha sıcak geçmesine de yol açıyor ve pek çok tropik bitki ve hayvanın kuzeye göç etmesi için fırsat oluşturuyor.

Bu türler arasında, yayılım alanlarını Atlantik Kıyısı boyunca kuzeye doğru genişleten deniz kaplumbağaları ile Florida manatileri gibi bazıları hoş karşılanabilir. Fakat istilacı Birmanya pitonu gibi (Florida’da uçtan uca ölçülmüş en büyük uzunluğu 5,5 metre) diğerleri, o kadar hoş karşılanmayabilir.

Benzer derecede nahoş olan ve ısınan alanlara en hızlı diğer türler arasında ise böcekler yer alıyor. Bunların içerisinde Batı Nil virüsü, Zika, dang humması, sarı humma gibi hastalıklar taşıyan sivrisinekler ile yerli ağaçları yok eden böcekler bulunuyor.

Berkeley – California Üniversitesi’nde yardımcı bütüncül biyoloji profesörü ve çalışmanın ortak yazarı olan Caroline Williams şöyle aktarıyor: “Bir hayli fazla sivrisinek türünün yanısıra kabuk böceği, güney dağ çamı böceği gibi birçok orman böceği de kuzeye doğru gidiyor. Yaptığımız çalışmada, ABD’deki bu hızlı tropik-ılıman geçişinin yaşandığı sınıra odaklandık. Kış koşullarındaki değişimler, yer değiştiren dağılımlara yön veren en büyük etmen olmasa bile en büyük etmenler arasında.”

Böcek metabolizmasında uzmanlaşan Williams (özellikle de kışın meydana gelen don ve karın, türlerin hayatta kalışını nasıl etkilediği üzerinde), kuzey kısmında her kış don meydana gelen bu geçiş bölgesinin daha dengeli sıcaklıklarda evrimleşmiş türler için her zaman bir engel görevi gördüğünü söylüyor.

“Canlıların büyük çoğunluğu için konuşacak olursak, bu canlılar eğer donarsa ölürler” diyor. “Geçenlerde Teksas’ta görülen gibi ani soğuk hava dalgaları; 30, 50 ve hatta 100 yıldır görülmemişti. Sonrasında, kuzeye doğru giden tropik türlerin aniden geri çekildiği yaygın ölüm olaylarını görüyoruz. Fakat bu olağanüstü soğuk olaylarının geri gelme sürelerinin uzaması, tropik türlerin gitgide daha fazla tutunmasına sebep oluyor; belki de bulundukları yere adaptasyon sağlayan popülasyonların, gelecekte daha olağanüstü soğuklara dayanmasına yol açacak.”

Robert Sanders/Berkeley – California Üniversitesi. Ç: O.