‘Zombi Genler’: Yeni Araştırma, Beyindeki Bazı Genlerin Ölümden Sonra Canlandığını Gösteriyor

'Zombi' hücreler, insan beyninin ölümünden sonra canlanıyor. Görüntü: Dr. Jeffrey Loeb/UIC

Öldükten sonraki saatlerde, insan beynindeki belirli hücreler halen faaliyet gösteriyor. Hatta Şikago – Illinois Üniversitesi’nde yapılan yeni araştırmaya göre bazı hücrelerin faaliyeti artıyor ve devasa boyutlara ulaşıyor.

Scientific Reports bülteninde yayımlanan yeni çalışmada araştırmacılar, taze beyin dokusundaki gen ifadesini doku çıkarıldıktan sonra birkaç defa analiz ederek, ölüm sonrası dönemi ve ölümü canlandırmışlar. Bunun sonucunda, bazı hücrelerdeki gen ifadesinin ölümden sonra arttığını keşfetmişler.

Bu ‘zombi genlerin’ (ölüm sonrası dönemden sonra artan ifadeler), bir hücre türüne özgü olduğu görülmüş: Gliyal hücreler adı verilen iltihabi hücrelere. Araştırmacılar, gliyal hücrelerin ölümden sonra uzun saatler boyunca büyüdüğünü ve bu hücrelerden kol benzeri uzun uzantılar çıktığını gözlemlemiş.

Çalışmanın ortak yazarı ve IÜ Tıp Fakültesi’nde sinirbilim ve rehabilitasyon ana bilim dalı başkanı olan Profesör Dr. Jeffrey Loeb şöyle söylüyor: “İltihabi oldukları ve görevlerinin oksijen yetmezliği ya da inme gibi beyin zedelenmelerinden sonra etrafı temizlemek olduğu düşünüldüğünde, bu gliyal hücrelerin ölümden sonra genişlemesi o kadar da şaşırtıcı değil.”

Loeb, asıl önemli olan şeyin keşfin doğuracağı sonuçlar olduğunu söylüyor. Otizm, şizofreni ve Alzheimer hastalığı gibi bozukluklar için muhtemel tedavi ve çarelerin bulunması için ölüm sonrası insan beyni dokularının kullanıldığı çoğu araştırma çalışmasında, ölüm sonrası gen ifadesi veya hücre faaliyeti hesaba katılmıyor.

“Çoğu çalışmada, kalp atışı durunca beyindeki her şeyin durduğu varsayılıyor fakat durum böyle değil” diyor Loeb. “Bulgularımız, insan beyin dokularında yapılan araştırmaların yorumlanmasında kullanılabilir. Şimdiye kadar bu değişimlerin hangi miktarda olduğunu belirlememiştik.”

Sharon Parmet/Şikago – Illinois Üniversitesi. Ç: O.

Please enter your comment!
Please enter your name here