Tuhaf Metalik Yıldız, Samanyolu Galaksisi’nden Son Hızla Çıkıyor

Sanatçının bu tasvirinde birbirine yakın olan bir beyaz cüce çifti, nihayetinde süpernova şeklinde adlandırılan bir patlamaya doğru gidiyor. Söz konusu durum, bir beyaz cüce yıldızın kendisine eşlik eden yıldızı her iki yıldız da patlayana kadar tükettiğinde gerçekleşiyor. Bazen geriye sadece kalıntılar kalıyor. Canlandırma: Caltech - Zwicky Geçiş Tesisi

Dünya’dan yaklaşık 2.000 ışık yılı uzaklıkta, Samanyolu Galaksisi’nin kenarına doğru fırlayan bir yıldız bulunuyor. LP 40-365 şeklinde bilinen bu özel yıldız, dev bir yıldız patlamasından parçalar halinde kurtulan ve hızla giden benzersiz bir yıldız grubunun üyesi. Bu yıldızlar, dev beyaz cüce yıldızların kalıntı parçaları.

Boston Üniversitesi Fen Bilimleri & Sanat Fakültesi’nde yardımcı gökbilim profesörü olan JJ Hermes, “Bu yıldız o kadar hızlı gidiyor ki, neredeyse kesin olarak galaksiyi terk edecek… Saatte 3,2 milyon hızla gidiyor” diyor. Peki bu uçan cisim neden hızla galaksiden çıkıyor? Çünkü geçmişte meydana gelen bir patlamanın (süpernova şeklinde bilinen kozmik bir olay), halen ileri doğru fırlayan bir şarapnel parçası niteliğinde.

Önceden Hermes’in laboratuvarında çalışan bir öğrenci olan Odelia Putterman, “Kısmi infilak geçirip kurtulmak çok havalı ve benzersiz bir durum” diyor. “Üstelik bu tür bir yıldızın var olabileceğini henüz son birkaç yılda düşünmeye başladık.”

The Astrophysical Journal Letters bülteninde yayımlanan yeni bir makalede Hermes ile Putterman, benzer felaketvari geçmişlere sahip diğer yıldızlara dair fikir verebilecek bu kalıntı “yıldız şarapneline” ilişkin yeni gözlemleri ortaya çıkarıyorlar.

Araştırmacıların keşfettiğine göre LP 40-365 sadece galaksinin dışına fırlamakla kalmıyor; elde edilen verilerdeki parlaklık kalıplarına göre dönüyor da. Yıldız, bir tam dönüşünü dokuz saatte tamamlıyor. Tüm yıldızlar dönüyor; Güneş’imiz bile kendi ekseni etrafında her 27 günde bir tam tur dönüyor. Fakat süpernovadan kurtulan bir yıldız parçası için dokuz saat, nispeten yavaş olarak düşünülüyor.

Yazar: Jessica Colarossi/Boston Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.