Ultrason ile Alzheimer’a Sebep Olan Plaklara Son!

Sadece ABD’de 5 milyon kişi, hafıza kaybına, davranış değişikliklerine yol açan Alzheimer’dan mustarip. Bilim insanları tam olarak neyin bu hastalığa sebep olduğunu bilmiyor ancak birçok farklı sebebin olduğunu düşünüyorlar.

Doktorlar bazı Alzheimer hastalarına teşhisi koyarken amyloid-β isimli bir plağın beyinlerinde oluştuğunu ekliyorlar. Var sayılana göre, beyin yaşlandıkça bu plakları yok edemez duruma geliyor ve bu plaklar nöronlar arasındaki iletişimi engelliyor. Var sayılan bu durumu ortadan kaldırmanın, bazı Alzheimer vakıalarında tedavi edici olabileceğini düşünen araştırmacılar plakları ortadan kaldırmayı denediler. Ancak karşılaştıkları en büyük problem kan-beyin bariyeri oldu. Kan-Beyin bariyeri, beyni kimyasallardan ve diğer birçok dış faktörden koruyan bir duvar niteliği taşıyor. Bu yüzden çalışmalarda ilaçların kullanılması biraz zor görünüyordu. Zaten bazı bilim insanlarının deneylerinde amaca yönelik olarak kullanılan ilaçlar bu duvarı geçemedi. Bu yüzden araştırmacılar bariyeri aşmanın başka yollarını denemeye koyuldular.

En önemli gelişme ise bir grup Avustralyalı bilim insanından geldi. Ekip bu plakları yok etmek için ultrason kullanmayı denedi ve ilk denemelerde bariyeri aşarak plakları kırmayı başardı. Fareler üzerinde yapılan bu deneyde ekip yüzde 75 oranında başarıya ulaştıklarını yazıyorlar makalelerinde. Beyinlerindeki plakları başarıyla yok edilen farelerin ilerleyen dönemlerinde de daha başarılı zihinsel aktivite gösterdiklerinin altı çiziliyor.

Fareler üzerinde başarılı olan ekip sonraki aşamada koyunlar üzerinde bunu gerçekleştirmeyi düşünüyor.