Uzay Yolculuğu Bağışıklık Sistemimizi Zayıflatıyor. Sebebi ise Nihayet Bulunmuş Olabilir

NASA astronotu Karen Nyberg, Uluslararası Uzay İstasyonu'nun Kubbe Gözlem Modülü'nden Dünya'yı izlerken. Fotoğraf: NASA

Uzaydaki mikro yerçekimi, insanların fizyolojisini bozuyor ve astronotların sağlığına zarar veriyor. Bu gerçek ilk olarak, astronotların görevden sonra iç kulak bozuklukları, kalp ritim bozukluğu, düşük tansiyon, sıvı kaybı ve kemiklerinde kalsiyum eksikliği yaşadığı ilk Apollo görevlerinde fark edilmiş.

Apollo görevlerinde elde edilen en çarpıcı gözlemlerden biri de, Dünya’ya döndükten sonraki hafta astronotların yaklaşık yarısının nezle ve diğer enfeksiyonlar sebebiyle hasta olmasıymış. Hatta bazı astronotlarda, suçiçeği virüsü gibi uyku halindeki virüsler yeniden faaliyete geçmiş. Bulgular, zayıf kütleçekimin veya “mikro yerçekiminin” bağışıklık sistemi üzerindeki etkilerine yönelik çalışmaları harekete geçirmiş. Bilim insanları ise fırlatılan insanlı roketler, yapılan uzay mekiği yolculukları ve uzay istasyonu görevleriyle ya da bazen uzaydaki kütleçekimin yerdeki laboratuvarlarda taklit edilmesiyle, onlarca yıldır bu konuyu araştırıyor.

Şimdiyse San Francisco – California Üniversitesi ve Stanford Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, ilk kadın astronotlardan biri olan Dr. Millie Hughes-Fulford’ün öncülüğünde yürüttükleri son çalışmada; bir astronotun bağışıklık sisteminin uzay yolculuğu sırasında zayıflamasının kısmen, T düzenleyici hücreler (Treg) olarak bilinen bağışıklık hücrelerinin anormal şekilde faaliyet sergilemesinden kaynaklanabileceğini gösteriyorlar.

Kanserden COVID-19’a kadar çeşitli hastalıklarda bağışıklık tepkilerinin önemli düzenleyicileri olan Treg’ler, normalde enfeksiyonun artık tehdit oluşturmadığı zaman bağışıklık tepkilerinin azaltılması amacıyla tetikleniyor. Fakat araştırmacılar mikro yerçekimi koşullarında, Treg’lerde bazı değişimler meydana geldiğini keşfetmişler. Buna değişimler yüzünden Treg’ler, bağışıklık sistemi zor duruma düşmeden bile önce çalışmaya hazır duruma geliyor. Mikro yerçekimindeki kan numunelerinden alınan insan bağışıklık hücrelerinde (hastalık patojenini taklit etmek üzere araştırmalarda sık sık kullanılan bir kimyasal yardımıyla) bağışıklık tepkisi oluşturan araştırmacılar, Treg’lerin tetiklenen bağışıklık sistemini baskılamaya yardım ettiğini keşfetmişler. Bu beklenmedik keşif, üç gün önce Nature Scientific Reports bülteninde yayımlandı.

San Francisco – California Üniversitesi. Ç: O.