Virüsleri Bulaşıcı Hale Getiren Gizem Ortaya Çıkarıldı

Poliovirüs. CDC

Virüsleri bulaşıcı hale getiren gizem ortaya çıkarıldı… Araştırmacılar, poliovirüs ve nezle virüsü gibi virüslerin hücrelere bulaşmasını sağlayan genetik kodlarını ‘paketleme’ şeklini ilk defa belirlemişler.

Cuma günü PLOS Pathogens bülteninde yayımlanan bulgular, bu gibi enfeksiyonları durduracak ilaç ve anti viral etmenlerin geliştirilmesine kapı aralıyor.

Bir hücre enfekte olduğu zaman, virüsün kendi genetik maddesini diğer hücrelere yayması gerekiyor. Bu karmaşık süreç, viryon olarak bilinen yapıların (virüsün yeni oluşmuş bulaşıcı kopyaları) üretilmesini gerektiriyor. Her bir viryon, virüsün genetik kodununun tam kopyasını içeren bir protein katmanından oluşuyor. Bu viryonlar, daha sonra diğer hücreleri işgal edip hastalığa sebep olabiliyor.

Fakat virüslerin bu yavru viryonları birleştirme şekli, şimdiye kadar detaylı biçimde anlaşılamamış.

Leeds Üniversitesi’ndeki Astbury Yapısal Moleküler Biyoloji Merkezi’nin eski yöneticisi olan ve araştırmaya York Üniversitesi’nde çalışan Profesör Reidun Twarock ile danışmanlık yapan Profesör Peter Stockley, şöyle aktarıyor: “Bu çalışma son derece önemli çünkü bazı viral hastalıkların nasıl kontrol edilebileceğine yönelik fikirlerimizi değiştiriyor. Viryon oluşumu mekanizmasını bozmak, bir enfeksiyonu aniden durdurma potansiyeli taşıyor”

“Bizim yaptığımız analiz, viryon oluşum sürecini kontrol eden moleküler niletiklerin genetik olarak muhafaza edildiğini akla getiriyor. Yani kolayca mutasyon geçirmiyorlar ve virüsün değişerek, yeni ilaçları etkisiz hale getirme tehlikesini azaltıyorlar.”

Araştırma, insanlarda bulaşıcı olmayan ve poliovirüsün evrensel şekilde benimsenmiş vekili olan zararsız sığır virüsü Enterovirüs-E’ye odaklanıyor. Enterovirüs grubu, insanlarda nezleye sebep olan rinovirüsü de barındırıyor. Cuma günü yayımlanan çalışma, RNA paketleme sinyallerinin rolünü detaylı bir şekilde açıklıyor. RNA moleküllerinin kısa bölümlerini olan bu yapılar, virüsün kılıfındaki proteinlerle beraber bulaşıcı bir viryonun tam ve etkili şekilde oluşmasını sağlıyor. Araştırmacılar yeni çalışmayla birlikte, bu virüs tipinde söz konusu süreci ilk defa doğrudan görselleştirmişler.

Leeds Üniversitesi. Ç: O.